Laboratoria Przyszłości to inicjatywa, która ma na celu stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Jak tłumaczą inicjatorzy tego przedsięwzięcia, kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Listę szkół uczestniczących w programie Laboratoria Przyszłości znajdziesz TUTAJ
Celem programu jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Dlatego w ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w KATALOGU WYPOSAŻENIA. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które będą musiały od 1 września 2022 roku mieć wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).
Obecnie w skład wyposażenia podstawowego wchodzą:
• Drukarki 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami etc.)
• Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
• Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamery, mikrofony, oświetlenie etc.)
• Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne, co pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i pozostałych form rozwijania umiejętności.
Program realizowany jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Głos w tej sprawie zabrał Adam Bugiel z kędzierzyńsko-kozielskiego Klubu Młodego Technika i zarazem specjalista od druku 3D.
- Sam projekt w swojej idei jest bardzo ciekawy, bo przybliża m.in. technologię 3D, która nie jest jeszcze w wystarczającym stopniu rozpowszechniona. Jest szansa, że wyniknie z tego coś dobrego, choć na pewno nie będzie łatwo, ponieważ realizacja całego przedsięwzięcia wiąże się z dużymi obciążeniami dla nauczycieli. Program nakłada bowiem szereg obowiązków. Na przykład nauczyciele, którzy będą obsługiwali drukarkę 3D, mogą jeszcze nie wiedzieć ile pracy i czasu to wymaga. Projekt zakłada, że taka drukarka ma pracować tygodniowo co najmniej trzy godziny, co może stanowić pewne utrudnienie dla tych nauczycieli, którzy oprócz tego prowadzą jeszcze lekcje i mają na głowie inne obowiązki. Wielu nauczycieli boi się tego projektu. Założyłem na Facebooku grupę, która ma udzielać wsparcia tym nauczycielom. Pojawiają się tam głosy osób, które nie mają żadnej wiedzy o druku 3D. Szukają więc pomocy fachowców. Ale jest to wszystko do zrobienia, wystarczy przejść odpowiednie przeszkolenie. Jeśli ktoś interesuje się techniką, to z drukiem 3D nie powinien mieć większych problemów - przekonuje Adam Bugiel.
Napisz komentarz
Komentarze