Modernizacja śluz Sławięcice i Nowa Wieś, której inwestorem było PGW Wody Polskie RZGW w Gliwicach, kosztowała ponad 72 mln zł, z czego około 85 proc. stanowiły środki europejskie. Przypomniał o tym podczas spotkania przy śluzie w Sławięcicach z 14 czerwca Jacek Wasik, Dyrektor Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej z siedzibą we Wrocławiu.
- Bardzo się cieszę, że mogliśmy dofinansować projekt kwotą ponad 59 mln zł. Unia Europejska stawia sobie bardzo ambitne cele klimatyczne. Dość powiedzieć, że do 2030 r. powinniśmy obniżyć emisję gazów cieplarnianych o 55 proc. w stosunku do roku 1990, a w roku 2050 uzyskać neutralność klimatyczną - mówił przedstawiciel KE. Dodał, że transport w Unii Europejskiej odpowiada za aż 25 proc. emisji, a liczba ta niestety rośnie. - Natomiast są dwa sektory, gdzie te emisje są bardzo niewielkie. To transport kolejowy i właśnie transport śródlądowy. Stąd absolutnie konieczny staje się rozwój jednego i drugiego sektora przede wszystkim w zakresie przewozów towarowych, które obecnie aż w 75 proc. są realizowane transportem drogowym - podkreślił Jacek Wasik.
Nadzieję na to, że żegluga towarowa śródlądowa wróci do czasów swej świetności, wyraził Przemysław Daca, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. - Nic, tylko pływać. Zapraszamy oczywiście również żeglugę turystyczną, rekreacyjną. Cały obiekt jest do państwa dyspozycji - podkreślał prezes Wód Polskich.
Wielkim świętem dla żeglugi śródlądowej określiła oddanie do użytku zmodernizowanych śluz Monika Niemiec-Butryn, Dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
- Potencjał ekonomiczny Odrzańskiej Drogi Wodnej jest szacowany - według naszych danych - na około 20 mln zł ton towarów (rocznie - red.), ale to oczywiście po wykonaniu wszystkich inwestycji, które są zaplanowane w programie. Do przyszłej perspektywy planujemy kontynuację inwestycji, które są w realizacji, szczególnie na odcinku granicznym Odry - podkreśliła Monika Niemiec-Butryn.
Napisz komentarz
Komentarze