Podstawową formą udzielenia informacji jest samospis internetowy przeprowadzony za pośrednictwem aplikacji dostępnej na stronie internetowej GUS. Metodą uzupełniającą jest wywiad telefoniczny przeprowadzony przez rachmistrza telefonicznego. Dopiero w ostateczności do naszych drzwi zapuka rachmistrz terenowy.
Taki spis w miejscu zamieszkania odbywać się będzie wyłącznie za obopólną zgodą mieszkańca i rachmistrza. Podyktowane jest to potrzebą minimalizacji ryzyka związanego z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Spis metodą bezpośrednią skierowany jest głównie do osób starszych, które na co dzień nie korzystają z internetu.
To z kolei może spowodować pojawienie się osób, które podszywając się pod rachmistrza, będą chciały okraść seniorów z oszczędności ich życia. W spisie nie ma pytań dotyczących zarobków, dochodów, zgromadzonych oszczędności, nazwy banku, w którym przechowujemy pieniądze. Rachmistrz nie żąda dowodu osobistego i nie pyta o jego numer. Jeśli takie pytania padną, możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z oszustem.
Rachmistrz terenowy wyposażony jest w identyfikator i urządzenie mobilne. W razie wątpliwości jego tożsamość można potwierdzić na infolinii spisowej pod numerem 22 27 999 99. Jeśli mamy jakiekolwiek obawy, rozmowę z rachmistrzem możemy przeprowadzić, nie wpuszczając go do mieszkania. W razie podejrzeń co do osoby rachmistrza, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z oficerem dyżurnym policji, dzwoniąc na alarmowy numer 112.
Napisz komentarz
Komentarze