Podróżni mają powody do satysfakcji, ponieważ perony na dworcu głównym w Kędzierzynie stanowiły relikt odległej przeszłości. Straszyły wręcz swoim wyglądem i od wielu lat aż prosiły się o kapitalny remont.
Wcześniej zmodernizowano biegnący nad ul. Kozielską wiadukt kolejowy, którego stan techniczny pozostawiał wiele do życzenia, a w 2015 roku również budynki dworcowe wraz z przejściem podziemnym. Zrobiło się estetyczniej i funkcjonalniej. Wnętrze budynku odnowiono, zamontowano monitoring i czytelne tablice informacyjne dla podróżnych. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a modernizacja objęła również renowację zabytkowych elementów gmachu. Remont dworca pochłonął prawie 12 mln zł. Przyszedł wreszcie czas na trwający do teraz remont peronów wraz z torowiskami.
Inwestycje prowadzone obecnie na kędzierzyńskiej stacji, realizowane są w ramach projektu obejmującego modernizację trasy Opole Groszowice - Kędzierzyn -Koźle o wartości 412 mln zł. W efekcie przeprowadzonych prac znacząco zwiększy się przepustowość tej trasy. W ciągu doby przejeżdża nią nawet 90 pociągów. Jest to szczególnie ważne, gdyż linia ta stanowi główny korytarz transportowy pomiędzy Górnym i Dolnym Śląskiem.
Co już zrobiono?
Między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem pociągi kursują już po przeszło 60 km nowych torów na odcinkach Raszowa – Zdzieszowice – Gogolin (po dwóch torach) oraz Górażdże – Przywory Opolskie – Opole Groszowice (po jednym torze). Równocześnie z torem przygotowano nową siec trakcyjną i jej zasilanie. Wymieniono też kilkadziesiąt rozjazdów, ważnych elementów linii, które pozwalają na przejazd pociągów z toru na tor. Gotowe są kable dla urządzeń łączności i zabezpieczenia ruchu pociągów. Wykonano odwodnienie. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększają nowe urządzenia sterowania oraz przebudowa 27 przejazdów. Przebudowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.
Dwutorowa linia kolejowa nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą przebiega po dwóch równoległych mostach. Przeprawy na jednym torze, nad Kanałem Gliwickim (o długości 80 m) oraz nad Kłodnicą (o długości 67 m) przeszły już zasadnicze prace. Odnowione lub odbudowane zostały elementy podpór. Na nich położono konstrukcje przęseł. Odpowiednio przygotowane mosty wraz z nowymi torami zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i cięższych niż obecnie składów towarowych, o nacisku na oś 221 kN/oś. Na modernizowanej trasie Kędzierzyn-Koźle – Opole roboty obejmują łącznie 60 obiektów inżynieryjnych tzn. mostów, wiaduktów, przepustów.
10 stacji i przystanków
Podróżni już korzystają z przebudowanych peronów. W Kędzierzynie-Koźlu korzystnie zmieniły się perony nr 2 i 3. Na stacjach w Zdzieszowicach i Opolu Groszowicach oraz na przystanku Opole Grotowice dostęp do pociągów ułatwią windy. W Gogolinie zaawansowana jest budowa 40 metrowego przejścia pod torami, które zapewni bezpieczne dojście do pociągów i dogodną komunikację w mieście. Na gogolińskiej stacji na nowych peronach, do dyspozycji podróżnych będą 3 windy.
W sumie na dziesięciu stacjach i przystankach remontem objętych zostanie dwadzieścia peronów, które staną się nowoczesne i bardziej przyjazne dla pasażerów. Zamontowane będą wiaty, ławki, a także oznakowanie i gabloty informacyjne. Obiekty sukcesywnie wyposażane są w nowe oświetlenie.
Przebudowa torów na odcinkach: Gogolin - Górażdże oraz Przywory Opolskie - Opole Groszowice to kolejny etap tej strategicznej inwestycji. Zakończenie kontraktu przewidziano na IV kwartał 2021 r.
Zapraszamy do poniższej fotogalerii!
Napisz komentarz
Komentarze