Kontrakt obejmował wybudowanie pięciu nowoczesnych autobusów wodnych o napędzie elektrycznym dla firmy Arriva. Będą one pływać w Kopenhadze i zdołają zabrać na pokład do 80 pasażerów. Damen Ferry 2306 E3 mają 23 metry długości i 6 metrów szerokości.
Koncern Damen przygotowując się do przetargu Arrivy, przeprowadził szeroko zakrojone badania nad najlepszym z możliwych rozwiązań. Kluczowym elementem była ekologia. W tym celu Damen rozważał biodiesel, hybrydę i pełny napęd elektryczny. Elektryczne rozwiązanie okazało się najbardziej ekologiczne i opłacalne finansowo. Kontrakt przewidywał budowę jednostek „pod klucz”.
W Kopenhadze autobusy wodne (tzw. Havnebus) są częścią transportu publicznego. Obsługują cztery regularne linie łączące dziesięć przystani. Jednostki typu Damen Ferry 2306 E3 zabierać będą na pokład nie tylko pasażerów. Znajdzie się tam też miejsce na rowery. W przypadku Kopenhagi jest to zrozumiałe, ponieważ stolica Danii - podobnie jak holenderski Amsterdam - jest miastem opanowanym przez rowerzystów, a autobusy wodne to część systemu transportu publicznego. Regularne linie łączą dziesięć przystani w obrębie miasta. Na pokładach promów obowiązują zwykłe bilety kopenhaskiego transportu publicznego.
Już wcześniej kozielska stocznia zrealizowała bardzo podobny projekt do tego, który wykonuje na zamówienie firmy Arriva. Chodzi o 16 jednostek (promów) dla Wybrzeża Kości Słoniowej, a konkretnie dla armatora STL w mieście Abidżan. Kopenhaski projekt jest pokłosiem tego afrykańskiego. Jeden z promów dla Abidżanu miał status jednostki VIP-owskiej o wysokim standardzie. Kozielskiej stoczni udało się to wszystko zrealizować z powodzeniem, więc zaufano jej i powierzono realizację kolejnego, jeszcze ambitniejszego projektu dla Kopenhagi.
Jak informował nas prezes stoczni Damen Shipyards Koźle Jacek Małek, trzy z tych jednostek są do przekazania w marcu, a dwie kolejne w maju. To pierwszy projekt elektrycznych promów realizowany w Polsce i pierwszy, który nasza stocznia wykonuje od A do Z.
Napisz komentarz
Komentarze