WSZYSTKO, CO NALEŻY WIEDZIEĆ O ROZRZĄDZIE
Rozrząd = pasek lub łańcuch + kilka rolek. Brzmi niepozornie, jednak bez niego – samochód nie wyruszy w żadną podróż.
Nie taki rozrząd straszny
Zbliżający się termin wymiany rozrządu spędza sen z powiek niejednemu właścicielowi auta. Słowa mechanika zwykle brzmią jak wyrok: zerwanie paska zniszczy silnik, co będzie wiązało się z dużym kosztem naprawy i unieruchomieniem samochodu na długie dni.
Dlatego właśnie nie warto zwlekać z wymianą rozrządu i dalej cieszyć się bezawaryjną jazdą. Koszt wymiany zestawu jest „do przełknięcia”, a usługa wykonana o czasie znacznie przedłuży żywotność samochodu. Co za tym idzie – pozwoli zaoszczędzić w przyszłości przez uniknięcie poważnych awarii.
Jak wygląda awaria rozrządu?
Porównanie rozrządu z sercem jest nieprzypadkowe. Jego awaria zwykle nas zaskakuje, ciężko ją przewidzieć, a efekty – mogą być opłakane w skutkach. Zerwanie napędu rozrządu jest dla silnika śmiertelnie groźne. Nawet jeśli nie dojdzie do pokrzywienia zaworów i tłoków, samochód czeka długa i kosztowna „rehabilitacja”.
Jak często wymieniać rozrząd?
Szczegółowa odpowiedź na pytanie zależy od zastosowanego w samochodzie silnika oraz warunków technicznych określonych przez producenta. Te znajdziemy w książce serwisowej dołączonej do pojazdu.
Można założyć jednak, że warto byłoby rozważyć wymianę rozrządu po 5 latach eksploatacji auta. Nawet jeśli nie doszło do mechanicznego uszkodzenia paska (na skutek przebytych kilometrów), tworzywo z którego jest zbudowana, po wpływem zmiennych temperatur starzeje się i osłabia.
Ogranicz zaufanie do producentów części
Zdarza się, że producenci części podchodzą nazbyt optymistycznie do prognozowanej żywotności własnych produktów. Producent zaleca wymianę rozrządu po 90 tys. km dla wszystkich użytkowników? A czy wziął pod uwagę warunki, w jakich eksploatowane jest auto?
Jeśli jeździsz głównie po mieście i na krótkich odległościach, podejmij decyzję o wcześniejszej wymianie tego kluczowego elementu. Podczas rozruchu w układzie rozrządu powstają szczególnie duże przeciążenia. Częste odpalanie i gaszenie silnika mocno osłabia konstrukcję paska i zwykle decyduje o jego wcześniejszej awarii.
Tak jak i Ty – my również słyszeliśmy o kierowcach, którzy na jednym rozrządzie przejechali 250 tys. km. Nie uważamy ich jednak za zbyt rozsądnych i zapobiegawczych. J
Nie ma wyboru – trzeba wymienić!
W jednym przypadku nie ma znaczenia, jak wiele kilometrów zrobił samochód ani ile czasu minęło od wymiany rozrządu. Mowa tu o momencie zakupu samochodu używanego. Nawet jeśli auto posiada dokumentację serwisową, a sprzedawcy naprawdę dobrze patrzyło z oczu – nie warto ryzykować. Znaczenie rozrządu jest zbyt potężne, by zbagatelizować sprawę.
Wymiana rozrządu – co oznacza w praktyce?
Mówiąc o wymianie rozrządu, tak naprawdę opowiadamy o wymianie paska. Podczas tej usługi montuje się również w samochodzie nowe rolki prowadzące, pompę wody oraz śruby montażowe. Wymiana paska odbywa się zwykle sprawnie i bez komplikacji.
W niektórych samochodach zamiast paska producent zastosował łańcuch. Z założenia bardziej trwały – powinien nie wymagać wymiany przez cały okres eksploatacji silnika. W związku z jego domniemaną trwałością – montowany jest na spodzie motoru – dostęp do niego wymaga sporego wysiłku. W przypadku ewentualnej awarii (która zdarza się rzadko, ale zdarza się!) zwiastuje większe wydatki.
Części z drugiej ręki
Nie, nie i jeszcze raz nie! W przypadku rozrządu – elementów raz zdjętych absolutnie nie można montować ponownie!
Nie taki diabeł straszny, jak go malują – zestaw części niezbędny do wymiany rozrządu można zakupić w rozsądnych cenach. Korzystając z oryginalnych części producenta można nie tylko mieć gwarancję ich poprawnego działania, a wręcz podnieść wartość samochodu!
Sprawny mechanik wymieni pasek, rolki oraz pompę wody w około 2-3 godziny – warto zainwestować w fachową pomoc.
Nie unikniesz tej wymiany
Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wymiana napędu rozrządu jest absolutnie podstawową procedurą serwisową. Przeoczysz termin - samochód staje się bombą z opóźnionym zapłonem. Zużyty pasek w każdej chwili może pęknąć, co unieruchomi silnik. Unieruchomienie w większości przypadków będzie jednak dopiero pierwszym z problemów. Drugim i gorszym stanie się kolizja tłoków z zaworami, która spowoduje, że jednostka będzie nadawała się wyłącznie do gruntownego remontu.
Gdzie wymienić rozrząd?
Warto trafić na fachowców- do ceny części należy doliczyć cenę pracy mechanika. Im większą będzie miał wprawę, tym krócej potrwa wymiana, a co za tym idzie – mniej zapłacisz za robociznę.
Zarówno samochód, jak i ludzkie ciało posiada organy, które leczone powinny być fachowców.
UWAGA! Autoryzowany Serwis samochodów marki Volkswagen i Skoda LELLEK KOŹLE oferuje aktualnie wymianę rozrządu z 15% rabatem. Dodatkowo bezpłatnie sprawdzają stan hamulców oraz akumulatora w samochodzie. Oferta jest limitowana czasowo i ilościowo. Skontaktuj się i umów wizytę: 77 540 11 00, ul. Chrobrego 25, Kędzierzyn-Koźle.
Napisz komentarz
Komentarze