Reklama
poniedziałek, 23 grudnia 2024 02:37
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Bez niego samochód nie wyruszy w żadną podróż

Jeśli porównać rozrząd do części ludzkiego ciała: z pewnością byłoby to serce. To on koordynuje ruch tłoków i zaworów. To on napędza wał korbowy. To on koordynuje ruch mieszanki paliwowej w ten sposób, że w idealnym momencie trafia do cylindra, powodując jednoczesne wydobywanie się z niego spalin.

WSZYSTKO, CO NALEŻY WIEDZIEĆ O ROZRZĄDZIE

Rozrząd = pasek lub łańcuch + kilka rolek. Brzmi niepozornie, jednak bez niego – samochód nie wyruszy w żadną podróż.

 

Nie taki rozrząd straszny

Zbliżający się termin wymiany rozrządu spędza sen z powiek niejednemu właścicielowi auta. Słowa mechanika zwykle brzmią jak wyrok: zerwanie paska zniszczy silnik, co będzie wiązało się z dużym kosztem naprawy i unieruchomieniem samochodu na długie dni.

Dlatego właśnie nie warto zwlekać z wymianą rozrządu i dalej cieszyć się bezawaryjną jazdą. Koszt wymiany zestawu jest „do przełknięcia”, a usługa wykonana o czasie znacznie przedłuży żywotność samochodu. Co za tym idzie – pozwoli zaoszczędzić w przyszłości przez uniknięcie poważnych awarii.

 

Jak wygląda awaria rozrządu?

Porównanie rozrządu z sercem jest nieprzypadkowe. Jego awaria zwykle nas zaskakuje, ciężko ją przewidzieć, a efekty – mogą być opłakane w skutkach. Zerwanie napędu rozrządu jest dla silnika śmiertelnie groźne. Nawet jeśli nie dojdzie do pokrzywienia zaworów i tłoków, samochód czeka długa i kosztowna „rehabilitacja”.

 

Jak często wymieniać rozrząd?

Szczegółowa odpowiedź na pytanie zależy od zastosowanego w samochodzie silnika oraz warunków technicznych określonych przez producenta. Te znajdziemy w książce serwisowej dołączonej do pojazdu.

Można założyć jednak, że warto byłoby rozważyć wymianę rozrządu po 5 latach eksploatacji auta. Nawet jeśli nie doszło do mechanicznego uszkodzenia paska (na skutek przebytych kilometrów), tworzywo z którego jest zbudowana, po wpływem zmiennych temperatur starzeje się i osłabia.

 

Ogranicz zaufanie do producentów części

Zdarza się, że producenci części podchodzą nazbyt optymistycznie do prognozowanej żywotności własnych produktów. Producent zaleca wymianę rozrządu po 90 tys. km dla wszystkich użytkowników? A czy wziął pod uwagę warunki, w jakich eksploatowane jest auto?

Jeśli jeździsz głównie po mieście i na krótkich odległościach, podejmij decyzję o wcześniejszej wymianie tego kluczowego elementu. Podczas rozruchu w układzie rozrządu powstają szczególnie duże przeciążenia. Częste odpalanie i gaszenie silnika mocno osłabia konstrukcję paska i zwykle decyduje o jego wcześniejszej awarii.

Tak jak i Ty – my również słyszeliśmy o kierowcach, którzy na jednym rozrządzie przejechali 250 tys. km. Nie uważamy ich jednak za zbyt rozsądnych i zapobiegawczych. J

 

Nie ma wyboru – trzeba wymienić!

W jednym przypadku nie ma znaczenia, jak wiele kilometrów zrobił samochód ani ile czasu minęło od wymiany rozrządu. Mowa tu o momencie zakupu samochodu używanego. Nawet jeśli auto posiada dokumentację serwisową, a sprzedawcy naprawdę dobrze patrzyło z oczu – nie warto ryzykować. Znaczenie rozrządu jest zbyt potężne, by zbagatelizować sprawę.

 

Wymiana rozrządu – co oznacza w praktyce?

Mówiąc o wymianie rozrządu, tak naprawdę opowiadamy o wymianie paska. Podczas tej usługi montuje się również w samochodzie nowe rolki prowadzące, pompę wody oraz śruby montażowe. Wymiana paska odbywa się zwykle sprawnie i bez komplikacji.

W niektórych samochodach zamiast paska producent zastosował łańcuch. Z założenia bardziej trwały – powinien nie wymagać wymiany przez cały okres eksploatacji silnika. W związku z jego domniemaną trwałością – montowany jest na spodzie motoru – dostęp do niego wymaga sporego wysiłku. W przypadku ewentualnej awarii (która zdarza się rzadko, ale zdarza się!) zwiastuje większe wydatki.

 

Części z drugiej ręki

Nie, nie i jeszcze raz nie! W przypadku rozrządu – elementów raz zdjętych absolutnie nie można montować ponownie!

Nie taki diabeł straszny, jak go malują – zestaw części niezbędny do wymiany rozrządu można zakupić w rozsądnych cenach. Korzystając z oryginalnych części producenta można nie tylko mieć gwarancję ich poprawnego działania, a wręcz podnieść wartość samochodu!

Sprawny mechanik wymieni pasek, rolki oraz pompę wody w około 2-3 godziny – warto zainwestować w fachową pomoc.

 

Nie unikniesz tej wymiany

Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wymiana napędu rozrządu jest absolutnie podstawową procedurą serwisową. Przeoczysz termin - samochód staje się bombą z opóźnionym zapłonem. Zużyty pasek w każdej chwili może pęknąć, co unieruchomi silnik. Unieruchomienie w większości przypadków będzie jednak dopiero pierwszym z problemów. Drugim i gorszym stanie się kolizja tłoków z zaworami, która spowoduje, że jednostka będzie nadawała się wyłącznie do gruntownego remontu.

 

Gdzie wymienić rozrząd?

Warto trafić na fachowców- do ceny części należy doliczyć cenę pracy mechanika. Im większą będzie miał wprawę, tym krócej potrwa wymiana, a co za tym idzie – mniej zapłacisz za robociznę.

Zarówno samochód, jak i ludzkie ciało posiada organy, które leczone powinny być fachowców.

 

UWAGA! Autoryzowany Serwis samochodów marki Volkswagen i Skoda LELLEK KOŹLE oferuje aktualnie wymianę rozrządu z 15% rabatem. Dodatkowo bezpłatnie sprawdzają stan hamulców oraz akumulatora w samochodzie. Oferta jest limitowana czasowo i ilościowo. Skontaktuj się i umów wizytę: 77 540 11 00, ul. Chrobrego 25, Kędzierzyn-Koźle.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: anty onucaTreść komentarza: W Wołgogradzie też mają podobne pomysły.Data dodania komentarza: 22.12.2024, 20:27Źródło komentarza: Potężny podświetlany kaseton z hasłem "ZAKOCHAJ SIĘ W KK" stanie obok lokomotywyAutor komentarza: Wysoki brunetTreść komentarza: A może czasem lepiej nie informować o robieniu tak wiele dla tak niewielu...Data dodania komentarza: 22.12.2024, 17:14Źródło komentarza: Na os. Zachód dobiega końca przebudowa ulicy Jasińskiego. ZDJĘCIAAutor komentarza: Wysoki brunetTreść komentarza: Jaszcze nic tutaj nie pokazał...Data dodania komentarza: 22.12.2024, 17:12Źródło komentarza: Bartosz Kurek zapowiedział odejście z ZAKSY po sezonie 2024/2025!Autor komentarza: z KoźlaTreść komentarza: Pomiędzy Zamkową a parkiem jest po deszczu bajoro, w słońcu kurz. Kilkanaście metrów. To droga "skrótowa" z Piastowskiej do Kraszewskiego, szczególna autostrada do budowlanki. Ludzie też chodzą, ale widocznie tacy nieważniData dodania komentarza: 22.12.2024, 14:50Źródło komentarza: Na os. Zachód dobiega końca przebudowa ulicy Jasińskiego. ZDJĘCIAAutor komentarza: dulcobisTreść komentarza: A nie można by zrobić hasła Zakochuj się? Takie permanentne bardziej.Data dodania komentarza: 22.12.2024, 14:44Źródło komentarza: Potężny podświetlany kaseton z hasłem "ZAKOCHAJ SIĘ W KK" stanie obok lokomotywyAutor komentarza: AlinaTreść komentarza: - Powiedz mi, po co jest ten miś? - Właśnie, po co? - Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi? - Protokół zniszczenia. - Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach.Data dodania komentarza: 22.12.2024, 13:00Źródło komentarza: Potężny podświetlany kaseton z hasłem "ZAKOCHAJ SIĘ W KK" stanie obok lokomotywy
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1004 hPa
Wiatr: 12 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna