Reklama
środa, 2 kwietnia 2025 16:28
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Przystanek Koźle

Życie człowieka, jak mawiają niektórzy, jest wędrówką, na szlaku której napotykamy przeróżne przystanki. W sieci naszych kolei żelaznych oprócz dużych i często nowoczesnych dworców można jeszcze tu i ówdzie spotkać stacje i przystanki kolejowe, o których jakby zapomniał jakikolwiek człowiek - decydent.
  • Źródło: Gazeta Lokalna
Przystanek Koźle
Stacyjka Koźle Port zawsze wyglądała na niedoinwestowaną

Autor: MOD

W roku 1873 uległa likwidacji twierdza Koźle, co dało impuls do ożywienia rozwoju gospodarczego miasta. W trzy lata później zbudowano magistralę kolejową z Kędzierzyna przez Koźle do Nysy (linię kolejową z Opola przez Kędzierzyn i Sławięcice do Gliwic uruchomiono w roku 1845). W latach 1892-1908 zbudowano w Koźlu port rzeczny, na owe czasy największy na Odrze. Dzięki niemu rozwijała się żegluga odrzańska, a miastu Koźle dawała nowe perspektywy rozwoju.

Reklama

Wkrótce zbudowano fabrykę celulozy i papieru oraz warsztat produkujący dla niej maszyny, po II wojnie światowej nazwany Kofama. Ze względu na dojazdy od strony Nysy zatrudnionych m.in. w porcie, fabryce papieru, a później Kofamie, niezbędna tu była mała, ale funkcjonalna stacyjka kolejowa, nazwana w ciągu następnych dziesięcioleci Koźle Port. Stacyjka zawsze wyglądała na niedoinwestowaną, podobnie jak firma PKP, chociaż była utrzymywana schludnie i po gospodarsku. Od czasu do czasu była malowana, codziennie sprzątano jej pomieszczenia i obejście, a kwiaty w gazonach na peronie dodawały uroku temu miejscu.

Na stacyjce była poczekalnia dla podróżnych oraz czynna w określonych godzinach kasa biletowa, w której można było kupić bilet na przejazd w dowolnym kierunku i na dowolną odległość w kraju, jak również na powrót do Koźla Portu.

Przystanek Alaska! Któż nie zna tej nazwy, choćby jedynie z opowiadań znajomych, jeśli sam nie oglądał znanego serialu filmowego. Próbowano urządzić równie urocze miejsce w naszym kraju, które choć odległe na mapie, kojarzyłoby się z ciepłem ludzkich serc, spotykających się razem w pociągu zdążającym do umownego przystanku. Nie, nie chodzi bynajmniej o to, aby na siłę tworzyć coś w rodzaju konkurencyjnego „alaskowego” Koźla Portu. Rzecz jednak w tym, że przed kilkunastoma miesiącami stacyjka o tradycyjnej nazwie Koźle Port uległa wykreśleniu ze spisu inwentarza PKP i równocześnie zaczęła ulegać dematerializacji jako nieruchomość. W rozkładach jazdy PKP widnieje teraz zamiast Koźle Port - Koźle Przystanek.

(Uwaga Podróżni! Na przystanku Przystanek Koźle nie zatrzymują się wszystkie pociągi, dlatego chcąc wysiąść na tej stacji, należy zapytać konduktora, czy dany pociąg się tam zatrzyma).

Obiekty stacyjki o nowej nazwie Przystanek Koźle zieją chłodem i z dnia na dzień stają się coraz większą ruiną za sprawą wandali, którzy prawdopodobnie wzięli sobie za punkt swoistego honoru przystosowanie obiektów do dobrego samopoczucia ich gustów z epoki kamienia łupanego. Stacyjka nie jest ani chroniona, ani w żaden sposób dozorowana i wszystko wskazuje na to, że odpowiednie władze PKP oczekują na demontaż budyneczków stacyjki przez... wandali, bez ponoszenia określonych kosztów związanych z likwidacją stacji.

Stacyjka kojarzy się z miejscem, o którym zapomniał człowiek, a diabeł mawia tu dobranoc.

Tekst pochodzi z Gazety Lokalnej nr 8 z 21.07.1999 r.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: BaśkaTreść komentarza: Sama chciałabym w taki sposób pracować dla miasta ❤️Data dodania komentarza: 2.04.2025, 15:13Źródło komentarza: Strażnicy miejscy w siodle! W Kędzierzynie-Koźlu pojawią się konne patroleAutor komentarza: EdekTreść komentarza: Marynarzy też kształcimy dla zachodnich armatorów. Masakra.Data dodania komentarza: 2.04.2025, 15:07Źródło komentarza: Konferencja o innowacjach i technologiach przyszłości w "Żegludze". ZDJĘCIA R Autor komentarza: Rychu, taki lepszy Ryszard.Treść komentarza: Ta mapa jest duża, starczy na kilka lat, kroplówka informacyjna co miesiąc.Data dodania komentarza: 2.04.2025, 14:00Źródło komentarza: Czym był „Schwarzer Kater”, czyli „Czarny Kocur” na kozielskim os. Zachód R Autor komentarza: Rychu, taki lepszy Ryszard.Treść komentarza: Kiedyś, za lepszych czasów konstruktor mostu musiał w trakcie testów stać pod mostem. Nie wiem czy obecnie ta sensowna procedura jest praktykowana. Obecnie to raczej księgowy/a powinien tam stać, bo zawsze ma najwięcej do powiedzenia na tematy o których nie ma zielonego pojęcia...Data dodania komentarza: 2.04.2025, 13:59Źródło komentarza: Sześć samochodów ciężarowych o masie 32 ton każdy wjechało na nowy most w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: lolTreść komentarza: nie istniejący kocur koło nie istniejącego intermarche super historiaData dodania komentarza: 2.04.2025, 12:38Źródło komentarza: Czym był „Schwarzer Kater”, czyli „Czarny Kocur” na kozielskim os. ZachódAutor komentarza: sierota po PiSTreść komentarza: Stare dziady będące sprawcami i świadkami upadku żeglugi debatują o jej przyszłości, idźcie już na emeryturę!!!Data dodania komentarza: 2.04.2025, 11:26Źródło komentarza: Konferencja o innowacjach i technologiach przyszłości w "Żegludze". ZDJĘCIA
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 15°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 24 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna