Reklama
wtorek, 5 listopada 2024 01:21
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Program naprawczy w Grupie Azoty Kędzierzyn przynosi pierwsze efekty

Sytuacja finansowa Grupy Azoty ZAK wciąż jest bardzo trudna, ale program naprawczy wprowadzony w spółce z Kędzierzyna-Koźla przynosi pierwsze efekty.
Program naprawczy w Grupie Azoty Kędzierzyn przynosi pierwsze efekty
Zarząd Grupy Azoty ZAK. Od lewej: Agnieszka Kurpińska, Mirosław Ptasiński i Dariusz Bednorz

Bieżąca sytuacja spółki w świetle wyników finansowych po pierwszym półroczu 2024 roku była tematem konferencji prasowej Grupy Azoty Kędzierzyn. O finansach, wdrażanym planie naprawczym, sytuacji handlowej i prowadzonych w firmie przedsięwzięciach mówili prezes zarządu Mirosław Ptasiński oraz wiceprezesi: Agnieszka Kurpińska i Dariusz Bednorz.

Grupa Azoty ZAK SA w pierwszej połowie 2024 roku wypracowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 1,15 mld zł i wynik EBITDA w wysokości 36 mln zł, przy marży 3,1 procent. Jej poziom uległ poprawie o 24 p.p. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wynik netto w pierwszym półroczu br. wyniósł minus 49 mln zł, co stanowi poprawę o 235 mln zł w stosunku do wyniku za pierwsze półrocze 2023 r.

- Widzimy poprawę w wynikach finansowych w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Jednak wyniki poprzednich okresów spowodowały, że spółka ma problemy finansowe. Dług jest znaczny, bo wynosi ponad 10 mld zł. Jako grupa mamy kilkanaście instytucji, w tym dwa banki europejskie, z którymi musimy negocjować warunki finansowanie - wyjaśnia Mirosław Ptasiński. - Oczywiście musimy też myśleć o działalności operacyjnej i nowy zarząd w Kędzierzynie od razu wprowadził program naprawczy. Po kilku miesiącach mamy pierwsze efekty, przede wszystkim oszczędności kosztowe. Analizujemy każdy obszar, departament, wydział i komórkę, aktualizujemy i dopasowujemy struktury do bieżących potrzeb. Po negocjacjach ze stroną społeczną wprowadziliśmy pewne modyfikacje w zakładowym zbiorowym układzie pracy, które też przyniosą efektywne oszczędności. Bardzo dziękuję całej załodze za wyrozumiałość, bo wszyscy mają świadomość trudnej sytuacji w naszej firmie. Chcemy, aby wszyscy byli zaangażowani w program naprawczy, ale też w działania poprawiające efektywność produkcyjną czy inne obszary funkcjonowania firmy - dodał prezes Grupy Azoty ZAK.

Cały czas największą bolączka dla spółki z Kędzierzyna-Koźla, jak i całej Grupy Azoty, jest import nawozów z Białorusi i Rosji. I co najgorsze dla rodzimego przemysłu, jest to tendencja wzrostowa. Import nawozów do Polski w całym 2023 roku wyniósł 2,278 mln ton, a po siedmiu miesiącach obecnego roku, jest to już 1,568 mln ton. Temat nie jest nowy, ale jakoś cały czas nie widać rozwiązań chroniących krajowych producentów.

- Jeśli chodzi o część handlową, to możemy się tutaj pochwalić zauważalnym wzrostem sprzedaży wolumenów, zarówno po stronie nawozowej, jak i biznesu Oxoplat - przyznaje Agnieszka Kurpińska. - Pomimo wysokiego importu nawozów, wprowadzenie nowej polityki handlowej w ramach struktur korporacyjnych Grupy Azoty, przyniosło pozytywne efekty. Dla nas bardzo ważna jest relacja z rynkiem i to są główne kierunki naszych działań. Komunikacja z klientami pozwala nam lepiej dopasować naszą ofertę. Zauważalna jest poprawa sytuacji jednostki Oxoplats, gdyż pierwsze półroczne pozwoliło ulokować 40 procent więcej wolumenów na rynku, w porównaniu do roku 2023. Cenne jest to, że poprzez nasze ostatnie działania, wracają do nas klienci, z którymi nie było współpracy przez ostatnie dwa, trzy lata. Doceniają oni nasze rozwiązania, działania optymalizujące, stabilizację produkcji, kwestie logistyki i szybkość dostaw. Patrzymy więc z optymizmem w przyszłość, choć sytuacja na rynku globalnym na razie nam nie sprzyja - dodała wiceprezes.

Pomimo tych wszystkich trudności i niepewnej sytuacji na terenie kędzierzyńskiego zakładu cały czas prowadzone są inwestycje. W ramach nowej koncepcji energetycznej zakończono budowę kotła szczytowo-rezerwowego i 30 września został on oddany do eksploatacji.

- Przed nami kolejna, duża inwestycja, a będzie to modernizacja węzła gazu syntezowego. To duży kompresor, który planujemy oddać do użytku pod koniec tego roku. Pozostałe nasze plany inwestycyjne analizujemy i będziemy realizować je w miarę naszych potrzeb, zarówno rynkowych, jak i finansowych - zapowiada Dariusz Bednorz.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
X.krzysztof 07.10.2024 22:32
Czy karamba nadal jest dyrektorem

Y 10.10.2024 08:54
A kto to taki?

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Rychu, taki lepszy RyszardTreść komentarza: Jestem za pojazdami elektrycznymi. Kumpel jest operatorem farm fotowoltaicznych i każą mu na weekend wyłączać fotowoltaikę by elektrownie węglowe działały, a można by wtedy ładować te autobusy. Ale do brzegu: autobusy elektryczne TAK ale POLSKIE, dlaczego Solaris ( no dobra już hiszpański ale w całości klepany w Polsce) nie wygrywa, chyba nie lubi Kędzierzyna. MAN miał kiedyś zakłady w Polsce ale też słabo, przeniósł się z Poznania do Starachowic ale tam robią jedynie konstrukcje... a reszta u Niemca... Jak Polska ma być bogata jeśli w Polsce robi ramę autobusu, a całe wnętrze w Niemczech, na koniec € z dotacji KPO trafia do Niemiec, a my na to pracujemy. Polacy, wiecie, że jestem sympatykiem Niemiec, ale czy wy się na to godzicie?Data dodania komentarza: 4.11.2024, 23:57Źródło komentarza: Urząd Miasta chce poznać zdanie mieszkańców na temat autobusów zeroemisyjnych w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: Wysoki brunetTreść komentarza: Kurek jeszcze zagra? Tak pytam...Data dodania komentarza: 4.11.2024, 23:44Źródło komentarza: Oddaj krew i wejdź za darmo na mecz ZAKSY z Jastrzębskim WęglemAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Co wy promujecie ?Data dodania komentarza: 4.11.2024, 21:53Źródło komentarza: Julia Konik-Rańda: romskie serce i muzyczna pasja w "The Voice of Poland"Autor komentarza: Cała PrawdaTreść komentarza: NIE dla elektryków ! Nawet bogatsza jednostka komunikacji miejskiej MZA W-wa nie kupuje aż tyle elektryków tylko wciąż pojazdy z silnikiem spalinowym. To jest spisek UE przeciw Polsce.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 21:52Źródło komentarza: Urząd Miasta chce poznać zdanie mieszkańców na temat autobusów zeroemisyjnych w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: MatiTreść komentarza: My z sąsiadem Leszkiem, też mamy wspólne usługi i zakupy i dyrektora nie mamy.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 20:25Źródło komentarza: Mariusz Wiśniewski nowym dyrektorem Powiatowego Centrum Usług WspólnychAutor komentarza: Ruchu, taki lepszy Ryszard.Treść komentarza: Z kim skoligacony? Ja Riczi chciałbym wiedzieć, by mieć pewność, że nie zachodzi podejrzenie o nepotyzm. My w PiS zawsze się tym brzydzimy, zawsze negujemy takie praktyki.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 17:32Źródło komentarza: Mariusz Wiśniewski nowym dyrektorem Powiatowego Centrum Usług Wspólnych
Reklama
zachmurzenie małe

Temperatura: 4°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1032 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama