Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:19
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

W Grupie Azoty Kędzierzyn zakończono realizację Nowej Koncepcji Energetycznej

Program inwestycyjny o wartości 320 milionów złotych, prowadzony w Grupie Azoty Kędzierzyn od 2019 roku, został zakończony. Ostatnim projektem, zrealizowanym w ramach Nowej Koncepcji Energetycznej, była budowa kotła szczytowo-rezerwowego.
  • Źródło: Grupa Azoty Kędzierzyn
W Grupie Azoty Kędzierzyn zakończono realizację Nowej Koncepcji Energetycznej

Sfinalizowanie budowy kotłowni szczytowo-rezerwowej na gaz ziemny o wydajności 100 ton pary/h wraz z instalacjami pomocniczymi, było ostatnim i kluczowym etapem, zamykającym rozległy program inwestycyjny realizowany w Grupie Azoty Kędzierzyn pod nazwą Nowa Koncepcja Energetyczna, nad którą od wielu lat pracowała kadra inżynieryjna jednostek biznesowych Agro i Energetyka. 

Modernizacja dostosowująca zakładową elektrociepłownię do wymagań dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (IED), rozpoczęła się w spółce w 2014 roku od budowy nowoczesnego kotła węglowego o wydajności 140 ton pary/h. Nowy kocioł gazowy będzie współpracował z wybudowanym w latach 2014-2017 kotłem, uzupełniając bilans pary w zależności od zapotrzebowania w okresach letnich i zimowych. W okresach mniejszego zapotrzebowania na parę technologiczną będzie pełnił funkcję jej podstawowego źródła oraz w przypadku zdarzeń nadzwyczajnych – źródła szczytowo-rezerwowego. Zagwarantuje tym samym bezpieczeństwo dostępności ciepła na potrzeby rynku wewnętrznego zakładu, firm zlokalizowanych na terenie i w okolicy zakładu oraz miasta Kędzierzyn-Koźle i gminy Bierawa. Instalacje pomocnicze nowej kotłowni zostały również przystosowane do rozbudowy układu o kolejny kocioł gazowy, uelastyczniając cały układna wypadek zwiększenia się zapotrzebowania na parę w przyszłości.

- Nowa Koncepcja Energetyczna to zestaw przedsięwzięć, których łączna realizacja zakładała zagospodarowanie ciepła pochodzącego z procesu produkcji amoniaku do prowadzenia procesów chemicznych i wytwarzania mediów energetycznych. Modernizacje wprowadzone w obrębie instalacji wydziału amoniaku w połączeniu z zabudową nowego kotła szczytowo-rezerwowego zasilanego gazem, zabezpieczą gospodarkę parową zakładu. Realizacja nowej koncepcji pozwala spełnić wymogi ochrony środowiska i dostosować zakład do konkluzji BAT - mówi Dariusz Bednorz, wiceprezes zarządu Grupy Azoty Kędzierzyn, odpowiedzialny za obszar energetyki i inwestycji.

Na Nową Koncepcję Energetyczną złożyła się realizacja w latach 2019-2025 następujących zadań inwestycyjnych:

  • zakup nowego zespołu kotłowego na syntezę amoniaku, 

  • modernizacja węzła skraplania amoniaku w obszarze centrali chłodniczej wydziału amoniaku,

  • wymiana sprężarek parowych K-2 i K-3 sprężających amoniak gazowy na nowe sprężarki elektryczne,

  • wymiana kotła E-102 oraz przegrzewacza pary E-117,

  • modernizacja węzła półspalania na wydziale amoniaku,

  • zakup i zabudowa nowej sprężarki tlenu,

  • kocioł rezerwowo–szczytowy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Cieć bramowy 18.04.2025 10:38
Jaki jest efekt ekonomiczny tych wielomilionowych inwestycji? Napiszcie proszę czy wszystkie działają, i dlaczego nie?

odpis 19.04.2025 18:46
Dokładnie, dobre pytanie. O ile obniży się koszt produkcji tak by ZAK mógł być bardziej konkurencyjny na europejskiej arenie. Coś z tym słabo ostatnio skoro szorujecie po dnie z wynikami.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna