Temat ścieżki po przejętym od PKP torowisku ciągnął się latami. Najpierw szukano źródła sfinansowania tej inwestycji w funduszach transgranicznych, gdyż ścieżka miała łączyć gminy: Reńska Wieś, Cisek, Polska Cerekiew, Pawłowiczki, Baborów i kończyć się na granicy z Czechami. Gdy niemożliwe stało się przejęcie całego torowiska aż do granicy państwa, udało się pozyskać dofinansowanie unijne w ramach subregionu kędzierzyńsko-strzeleckiego.
Przystąpiono do organizacji przetargów. O ile w gminie Cisek i Polska Cerekiew, choć nie bez problemów i dokładania środków, udało się ten etap przejść dość sprawnie, o tyle w gminie Reńska Wieś nie było już tak kolorowo. Dwa przetargi na realizację ścieżki w trybie „zaprojektuj i wybuduj” (w 2017 i 2018) unieważniono z powodu zbyt wysokich cen. Problem tkwił w tym, że odcinek ścieżki w gminie Reńska Wieś był najdłuższy i najbardziej skomplikowany - na trasie było kilkanaście mostków, przepustów i innych obiektów infrastrukturalnych. Ponadto temat ścieżki trafił na niekorzystny dla inwestorów okres koniunktury w budownictwie oraz szybkiego wzrostu cen materiałów i robocizny. Postanowiono rozdzielić zamówienia na projekt i wykonawstwo oraz „odchudzić” ścieżkę o 0,5 m.
W obecnej kadencji wyłoniono projektanta, który wykonał projekt i uzyskał pozwolenie budowlane. Następnie rozpisano przetarg na wykonawstwo. Po otwarciu ofert okazało się, że oscylują one od prawie 7 mln zł do ponad 9 mln zł.
- Pierwotnie dofinansowanie unijne ścieżki miało wynieść 2 mln zł. Niestety, w międzyczasie ceny poszybowały w górę i okazało się to „kropelką” w ogólnym koszcie - mówi wójt gminy Reńska Wieś Tomasz Kandziora. - Dzięki oszczędnościom, które pojawiły się w subregionie kędzierzyńsko-strzeleckim, udało nam się wynegocjować dodatkowe 2 mln zł i przy udziale 3 mln środków własnych gminy zdecydowaliśmy się przystąpić do realizacji tego zadania.
Sprawa zaczęła być paląca, ponieważ cały projekt, w którym uczestniczy kilkanaście gmin, ma się zakończyć do października 2020 r., a tylko gmina Reńska Wieś pozostała z wykonaniem własnego odcinka ścieżki.
Inwestycję będzie realizowała firma TRANSCOM Robert Białdyga z Jaryszowa, która wykonywała m.in. odcinek ścieżki dla gminy Polska Cerekiew. W ramach zadania przewiduje się wykonanie m.in.: 8 km ścieżki asfaltowej o szerokości 2,5 m, ciągu pieszego z oświetleniem, odwodnieniem i małą architekturą oraz schodów w tzw. „wąwozie” w Reńskiej Wsi (pomiędzy ul. Pawłowicką a Gierałtowską). Planowane są również: remonty, konserwacja, odmulenie i przebudowy mostów, przepustów oraz rowów, dwa parkingi (mniejszy na początku ścieżki w Większycach i większy w Reńskiej Wsi), wiaty i inne obiekty małej architektury (ławki, stojaki, kosze, tablice informacyjne itp.).
Napisz komentarz
Komentarze