Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 06:52
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kto podcina skrzydła inwestorowi?

Ponad cztery godziny trwała wczorajsza nadzwyczajna sesja Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle, w całości poświęcona skutecznie blokowanej od ponad roku inwestycji w tutejszym porcie. Prace, które pochłonęły już ponad 50 mln zł, zostały wstrzymane. Los całej inwestycji realizowanej przez spółkę Kędzierzyn-Koźle Terminale zależy od zgody PKP SA na remont i użytkowanie 500 metrów torów niezbędnych do funkcjonowania przyszłego centrum logistycznego.
Kto podcina skrzydła inwestorowi?
Podczas sesji rady miasta padło wiele mocnych słów

Do zwołania sesji nadzwyczajnej sprowokował prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabinę Nowosielską, kandydat na posła RP Janusz Kowalski (w wyborach z 13.10 uzyskał mandat z listy PiS), który publicznie zadał pytanie, komu miasto sprzedało kozielski port, określając całą sprawę mianem „afery”. Zagroził wręcz, że w przypadku braku odpowiedzi, doprowadzi do rozpisania referendum, którego celem miałoby być odwołanie prezydent Sabiny Nowosielskiej ze stanowiska.

Politykowi, który przyjechał do Kędzierzyna-Koźla, towarzyszyli na miejscu dwaj radni miejscy Fabian Pszon (PiS) oraz Marek Piasecki (KWW Niezależni), którzy jeszcze przed wyborami parlamentarnymi wzięli udział  w konferencji prasowej Janusza Kowalskiego.

Zwołała na 15 października sesja nadzwyczajna rady miasta była okazją do przypomnienia wszystkim zainteresowanym, że w przeszłości kozielski port zajmował drugie pod względem wielkości miejsce w Europie (po Duisburgu). Umożliwiał transport rzeczny m.in. węgla, żelaza, kruszywa i napędzał gospodarkę całego regionu. Przez ostatnie ćwierć wieku port leżał odłogiem, a jego infrastruktura została kompletnie zdewastowana.

Zarówno ze strony państwa, jak i kapitału prywatnego, nie odnotowano żadnych działań zmierzających do reaktywacji portu. Dopiero 5 lat temu (jeszcze za kadencji prezydenta Tomasza Wantuły), pojawił się w mieście inwestor, który postanowił zbudować tam nowoczesne centrum logistyczne. Problem w tym, że pięć lat temu ówczesne władze miasta nie zabiegały o „prześwietlenie” inwestora i źródeł jego kapitału, co dopiero teraz, po pięciu latach niektórzy wytykają prezydent Sabinie Nowosielskiej.
 
Inwestycja, szacowana na 400 mln zł, miała być gigantycznym impulsem dla lokalnej gospodarki, stworzyć setki miejsc pracy i zapewnić dodatkowe wpływy do budżetu miasta. Ale najwyraźniej komuś zaczęła przeszkadzać.

Jeszcze 29.10.2014 r. (czyli w kadencji 2010-2014) Rada Miasta Kędzierzyn-Koźle podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie inwestorowi prawa użytkowania wieczystego terenów portu, a w zasadzie tego co po nim pozostało. Później było już tylko gorzej.

Od ponad dwóch lat inwestor doświadczył licznych postępowań sprawdzających i nadzorczych prowadzonych w przedmiocie sprzedaży i zagospodarowania terenów kozielskiego portu.

W okresie od  10 lipca do 23 sierpnia 2017 r., w związku z zawiadomieniem skierowanym przez jednego z parlamentarzystów, Komenda Powiatowa Policji pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Kędzierzynie-Koźlu przeprowadziła czynności sprawdzające, w wyniku których w dniu 23 sierpnia 2017 r., po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania śledztwa wobec braku ustawowych znamion czynu zabronionego.

Z kolei 24 lipca 2017 r. wojewoda opolski w nawiązaniu do „wpływających skarg i wniosków w sprawie zagospodarowania terenów portowych w Koźlu”, w ramach uprawnień nadzorczych przeprowadził postępowanie wyjaśniające, w wyniku którego po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją nie stwierdził żadnych nieprawidłowości, nie zastosował żadnych środków nadzorczych ani nie podjął żadnych innych czynności.

W okresie od 16 lutego do 1 marca 2018 Centralne Biuro Antykorupcyjne  przeprowadziło czynności sprawdzające w przedmiocie zbycia nieruchomości położonych na terenie portu w Kędzierzynie-Koźlu, w toku których, po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją nie stwierdziło nieprawidłowości i nie podjęło żadnych dalszych czynności.

Pod koniec listopada 2018 roku spółka Kędzierzyn Koźle Terminale zwróciła się do szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z prośbą o spotkanie w celu wyjaśnienia domniemanych niejasności i wątpliwości związanych z KKT oraz jej podmiotem dominującym. Do tej pory nie otrzymała w tej sprawie jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony ABW.

Ponadto od 11 kwietnia 2019 r. Komenda Wojewódzka Policji w Opolu, pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Opolu prowadzi postępowanie w sprawie „realizacji inwestycji Kędzierzyn-Koźle Port”, w toku którego gromadzi materiał dowodowy i dokonuje analizy przedłożonej dokumentacji.

- Dotarły do nas informacje, że temat podłączenia portu do linii kolejowej to jest kwestia bezpieczeństwa państwa. Jako spółka, nie dostaliśmy żadnego pisma od jakiejkolwiek instytucji w tym kraju, w którym pojawiłaby się sugestia, że stanowimy potencjalne zagrożenie, a nasza inwestycja jest przedmiotem bezpieczeństwa narodowego. Jeżeli takie pismo otrzymamy, to się do niego odniesiemy - zapewnia prezes spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale Jarosław Zemło, który zachęca do odwiedzenia strony http://kkterminale.com, gdzie ze szczegółami opisane są wszystkie problemy tegoż inwestora.

Więcej na ten temat w najbliższym wydaniu Nowej Gazety Lokalnej


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama