Individual In-depth Interview to bezpośrednia rozmowa między badaczem a badanymi, polegająca na zadawaniu konkretnych pytań przez badacza i udzielania na nie konkretnych odpowiedzi przez badanego. Głównym celem przeprowadzania takiego badania jest uzyskanie informacji na interesujące przedsiębiorcę tematy, a także zdobycie danych mających polepszyć dalsze planowanie strategii działania firmy.
Co warto wiedzieć o wywiadzie IDI?
Wywiad pogłębiony IDI najlepiej sprawdzi się w przypadku, gdy w organizacji zbyt mało wiemy na temat użytkowników swoich produktów, wprowadzamy nową usługę czy gdy mamy produkt, lecz nie przyciąga on dostatecznej uwagi. Chociaż metoda przeprowadzania wywiadów pojawiła się w Polsce w latach 90, faktem jest, że IDI istniał w krajach zachodnich od lat 70. Do głównych zalet przeprowadzania tego rodzaju badań zalicza się między innymi:
- możliwość przeprowadzenia wywiadu pogłębionego IDI w atrakcyjnej cenie;
- uzyskanie szybkiego obrazu użytkownika i perspektywy przyszłego klienta;
- stanowienie mocnego argumentu podczas procesu projektowego i strategicznego;
- szansę na pozyskanie sporej ilości danych do dalszej współpracy;
- opcję dotarcia do nieświadomych bądź zatajanych opinii na temat firmy, produktu lub usługi.
Sam proces wywiadu rozpoczyna się od zdefiniowania odbiorcy usługi lub produktu, jaki reklamuje firma. Dalsze etapy skupiają się między innymi na zaplanowaniu przestrzeni, w której respondenci będą czuli się swobodnie i bezpiecznie, opracowanie scenariusza wywiadu pogłębionego, rekrutację uczestników, a dopiero po tym przeprowadzenie wywiadów. Wszystkie rozmowy podlegają później transkrypcji i cyfryzacji, następnie zaś analizy uzyskanych danych. O istocie gromadzenia potrzebnych informacji przeczytać można na blogu jednej z agencji badawczych – norstat.pl.
Jak skutecznie przeanalizować zebrany materiał?
Zgromadzone wywiady powinny zostać przepisane do osobnych plików, a następnie zostać przypisane do konkretnych kategorii (np. problemów, pomysłów, wniosków, funkcji itp.). Kolejnym krokiem jest porównanie kategorii względem zebranych wywiadów i odszukanie w nich wspólnych mianowników. Należy zawsze pamiętać o celu badania i to właśnie pod niego konstruować poszczególne kategorie. Taki zbiór wniosków stanowi jedynie punkt wyjścia do szerszych rozważań. Oczywiście, tego rodzaju przedsięwzięcie potrafi zająć dużo czasu zwłaszcza tym, którzy na co dzień nie przeprowadzają tego typu prób. Między innymi z tego powodu przedsiębiorcy bardzo często korzystają z pomocy agencji takich jak Norstat, które zajmują się przygotowywaniem i przeprowadzaniem badań satysfakcji klientów. Specjalistyczna pomoc pozwala na zaoszczędzenie czasu oraz zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu przy interpretacji nagromadzonych danych.
Napisz komentarz
Komentarze