Reklama
sobota, 2 listopada 2024 23:48
Reklama
Reklama
Reklama

Cena ciepła zostanie obniżona. Skorzystają też przedsiębiorcy

Weszły w życie nowe przepisy wprowadzające mechanizm, który ma ograniczyć wzrost cen ciepła dla odbiorców. Przewiduje on, że wzrost cen dostawy ciepła systemowego nie może być większy niż 40 proc. w stosunku do cen obowiązujących 30 września 2022 r. Przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają wyrównanie, tak by odbiorca nie został obciążony wzrostem kosztów ogrzewania. Niezależnie od tego, stosowne kroki, których celem jest obniżenie cen energii cieplnej, podjęła też spółka MZEC w Kędzierzynie-Koźlu.
Cena ciepła zostanie obniżona. Skorzystają też przedsiębiorcy
Jolanta Gądek-Rypel, prezes MZEC Kędzierzyn-Koźle

Przypomnijmy, prezydent RP Andrzej Duda, 13 lutego 2023 r., podpisał nowelizację ustawy wprowadzającą mechanizm, który ma ograniczyć wzrost cen ciepła dla odbiorców do 40 proc. Ma on obowiązywać do końca 2023 r. Oznacza to, że jeśli nastąpi wzrost cen dostawy ciepła, obejmujący wszystkie opłaty i stawki nałożone na odbiorcę ciepła, większy niż 40 proc., w stosunku do cen obowiązujących na dzień 30 września 2022 r., przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają wyrównanie, tak aby odbiorca zawierający się w katalogu podmiotów uprawnionych nie został obciążony nadmiernym wzrostem kosztów ogrzewania. Maksymalne ceny dostawy ciepła przez przedsiębiorstwa energetyczne będą miały zastosowanie na cele mieszkaniowe i użyteczności publicznej.

Zgodnie z ustawą z września 2022 r. na rekompensaty dla wytwórców ciepła, dodatki dla gospodarstw domowych i podmiotów wrażliwych przeznaczono 10 mld zł. Natomiast nowelizacja przepisów określa dodatkowe wydatki na 2023 rok w wysokości 4,5 mld zł – do łącznej kwoty 14,5 mld zł.

Dotychczasowe rozwiązania dedykowane wsparciu odbiorców ciepła systemowego nie obejmowały kosztów usług dostarczenia ciepła, a jedynie koszty wytwarzania ciepła. Przyjęta nowelizacja ustawy ma na celu objęcie systemem wsparcia kosztów zarówno wytwarzania, jak i dostawy ciepła. Obejmuje ona pokaźnie grono odbiorców, do których zaliczamy: gospodarstwa domowe, szpitale, żłobki, przedszkola, szkoły, domy pomocy społecznej, jednostki organizacyjne publicznej służby krwi (krwiodawstwo), a także inne instytucje użyteczności publicznej, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe oraz pozostałe podmioty, które na mocy ustawy, umowy lub innego tytułu prawnego są uprawnione lub zobowiązane do zapewnienia dostaw ciepła.

Nowelizacja ustawy wprowadza nowe narzędzie przeznaczone do ochrony odbiorców, którym jest maksymalna cena dostawy ciepła. Narzędzie to będzie stosowane w okresie od 1 marca 2023 r. do  31 grudnia 2023 r. Maksymalna cena dostawy ciepła zostanie zdefiniowana jako cena dostawy ciepła (tj. suma średniej ceny wytwarzania ciepła i średniej stawki opłat za usługi przesyłowe) obowiązująca na dzień 30 września 2022 r. powiększona o 40%. Jeżeli nastąpi wzrost cen dostawy ciepła, obejmujących wszystkie opłaty i stawki nałożone na odbiorcę ciepła, większy niż 40% w stosunku do cen obowiązujących na dzień 30 września 2022 r., odbiorca będący podmiotem uprawnionym nie zostanie obciążony wzrostem kosztów przewyższającym ww. pułap 40%, a przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają z tego tytułu odpowiednie wyrównanie. 

Jednoznaczny zapis

Oznacza to, że w porównaniu z poprzednią wersją ustawy, obecnie już wprost wpisano limit podwyżki cen ciepła rzędu 40 proc. Jednocześnie zachowany zostaje mechanizm ograniczenia poziomu cen ciepła uwzględniający ceny i stawki za wytworzenie ciepła i opłaty przesyłowe, tak aby finalnie, mechanizm był najkorzystniejszy dla odbiorcy ciepła. Chodzi o maksymalny poziom 103 zł (źródła węglowe) i 150 zł (źródła gazowe). 

Maksymalna cena dostawy ciepła ustalana będzie w oparciu o wszystkie składniki kosztowe dostawy ciepła, występujące w danym systemie ciepłowniczym, tj. w oparciu o: cenę za zamówioną moc cieplną; cenę ciepła; cenę nośnika ciepła - wody dostarczonej do napełniania i uzupełniania jej ubytków w instalacjach odbiorczych lub niezwróconych; stawkę opłat stałych za usługi przesyłowe; stawkę opłat zmiennych za usługi przesyłowe.

Niestosowanie maksymalnej ceny dostawy ciepła przez przedsiębiorstwo energetyczne skutkować będzie odpowiedzialnością administracyjną. Przewidziane w tym zakresie kary nie będą mogły być niższe niż milion zł. 

Ustawa przewiduje także wypłatę wyrównania dla sprzedawców ciepła, którzy w okresie od dnia 1 października 2022 r. do dnia 28 lutego 2023 r., w danym systemie ciepłowniczym, w rozliczeniach z odbiorcami stosowali cenę dostawy ciepła wyższą od maksymalnej ceny dostawy ciepła. Wyrównania takie będzie wypłacane na wniosek sprzedawcy ciepła złożony nie wcześniej niż w terminie 15 dni i nie później niż w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Sprzedawca ciepła będzie zobowiązany do uwzględnienia otrzymanego wyrównania w rozliczeniach z odbiorcami  - przez dokonanie odpowiedniej korekty rozliczeń za w/w okres. Niedokonanie takiego rozliczenia i takiej korekty skutkować będzie obowiązkiem zwrotu wyrównania wraz z odsetkami liczonymi od dnia otrzymania wyrównania oraz wiązać się będzie z odpowiedzialnością administracyjną. Także i w tym przypadku przewidziane kary nie będą mogły być niższe niż milion zł.

To jest obowiązek

Otrzymanie wyrównania będzie wiązać się z obowiązkiem dokonania rozliczenia z podmiotem, który je wypłacił. W przypadku niezłożenia wniosku o rozliczenie w terminie, wypłacone wyrównanie uznawane będzie za otrzymane nienależnie i przedsiębiorstwo energetyczne będzie obowiązane do jego zwrotu wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych. 

Wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe i inne podmioty, które na mocy ustawy, umowy lub innego tytułu prawnego są uprawnione lub zobowiązane do zapewnienia dostaw ciepła do lokali mieszkalnych, zostaną zobowiązane do niezwłocznego zastosowania obniżonej opłaty za ciepło w ramach rozliczeń kosztów zakupu ciepła oraz do przedstawienia zawiadomienia o tej zmianie właścicielom lokali w budynkach wielolokalowych wraz z informacją o wysokości zmniejszenia rachunku za ciepło w wyniku zastosowania obniżonej opłaty za ciepło. Niewykonanie tego obowiązku skutkować będzie odpowiedzialnością za wykroczenie. 

Gmina, na której obszarze ciepło wytwarzane przez dane przedsiębiorstwo energetyczne jest dostarczane do odbiorców ciepła, będzie mogła udzielić takiemu przedsiębiorstwu energetycznemu dodatkowego wyrównania z budżetu gminy. Gmina wypłacająca dodatkowe wyrównania będzie mogła zostać zwolniona z konieczności zapewnienia wkładu własnego do inwestycji realizowanych ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.

O wyrównaniu tym przypomina również Jolanta Gądek-Rypel, prezes MZEC Kędzierzyn-Koźle.

- Wprawdzie ta ustawa obowiązuje od marca, ale ustawodawca daje możliwość wyrównania za styczeń i luty przy zachowaniu tego samego mechanizmu, jak w kolejnych miesiącach. Czyli, jeśli w pierwszych dwóch miesiącach 2023 roku nastąpił wzrost cen dostawy ciepła, większy niż 40 proc., w stosunku do cen obowiązujących na dzień 30 września 2022 r., przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają stosowne wyrównanie. Od momentu otrzymania przez nas jako dostawcy ciepła tego wyrównania od zarządcy rozliczeń będziemy mieli 7 dni na skorygowanie odbiorcom wcześniejszych faktur, natomiast do 31 marca 2023 wspólnoty i spółdzielnie muszą uwzględnić w zaliczkach obniżone opłaty za ciepło wynikające z maksymalnej ceny dostawy ciepła. Za niedotrzymanie tego obowiązku grożą bardzo wysokie kary - mówi prezes Jolanta Gądek-Rypel, powołując się na art. 23 znowelizowanej ustawy. 

Ponadto MZEC jako dostawca ciepła miał obowiązek do 2 marca zamieścić na stronie internetowej spółki komunikat z cenami, jakie obowiązywać będą mieszkańców w danej grupie taryfowej. Poniżej treść tego komunikatu. 

Z myślą o przedsiębiorcach

Przypomnijmy, że jeszcze większy problem, dotyczy niechronionych odbiorców ciepła, czyli zwłaszcza przedsiębiorców. 

- Jako MZEC wysłaliśmy zapytanie ofertowe z negocjacjami do spółek, które zajmują się dostawą gazu. Na stałą cenę nie wpłynęła do nas żadna oferta – dodaje prezes Jolanta Gądek-Rypel. - W takim samym trybie złożyliśmy zapytanie ofertowe z negocjacjami do sześciu firm, które zajmują się dostawą gazu, aby przedstawiły nam ofertę na cenę błękitnego paliwa opartą na Towarowej Giełdzie Energii. Otrzymaliśmy ofertę od dwóch spółek. Jedną z nich już wybraliśmy. Z końcem lutego wypowiedzieliśmy umowę rezerwową, która obowiązywała od stycznia br. Ponieważ w tym przypadku mówimy o miesięcznym okresie wypowiedzenia, zatem stawki zawarte w umowie rezerwowej będą obowiązywać do końca marca. Natomiast od 1 kwietnia podpiszemy umowę, aby ta cena gazu była oparta na stawkach pochodzących z Towarowej Giełdy Energii. Na dzień dzisiejszy jest to bardzo duża różnica, dlatego, że obecnie mamy w cenniku 614 lub 640 za megawatogodzinę (MWh) w zależności od tego czy ktoś płaci lub nie za akcyzę, a teraz na giełdzie towarowej mamy cenę 274 zł za MWh, a nieco wcześniej było nawet 240 za MWh. Chcemy więc od kwietnia br. oprzeć na tym nową taryfę, aby korzyść z tych zmian odczuli nie tylko chronieni ustawowo mieszkańcy, ale również przedsiębiorcy - kończy prezes MZEC. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1034 hPa
Wiatr: 6 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna