Senator Beniamin Godyla skierował oświadczenie do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Czytamy w nim:
W związku z nowym rozkładem jazdy pociągów PKP Intercity, który ma obowiązywać od grudnia 2022 r., oraz licznymi prośbami i skargami ze strony mieszkańców, apeluję o zwiększenie liczby pociągów, które mogłyby przejeżdżać przez stację Kędzierzyn-Koźle. Przywrócenie w rozkładzie połączeń z Kędzierzyna-Koźla do Warszawy, Krakowa, Przemyśla, Gdyni i Szczecina, postulowały na początku roku także władze samorządowe, ale prośby te nie zostały uwzględnione w nowym rozkładzie jazdy.
Uprzejmie proszę o szczegółowe zajęcie się tą sprawą i przywrócenie połączeń dalekobieżnych mieszkańcom tego ponad 50-tysięcznego miasta.
Odpowiedzi na październikowe pismo z upoważnienia ministra infrastruktury, udzielił 23 stycznia 2023 roku sekretarz stanu Andrzej Bittel, przedstawiając poniższe informacje.
Na wstępie należy zaznaczyć, że konstrukcja rocznego rozkładu jazdy edycji 2022/23 została ukończona i wprowadzanie zmian nie jest już możliwe.
Uprzejmie informuję, że, wychodząc naprzeciw postulatom mieszkańców, liczba połączeń PKP Intercity obsługujących Kędzierzyn-Koźle uległa zwiększeniu. W ramach prac nad nowym rozkładem jazdy, który wszedł w życie 11 XII 2022, do obsługi stacji Kędzierzyn Koźle zaplanowane są następujące pociągi:
1. IC NightJet rel. Berlin – Wiedeń/Budapeszt,
2. IC Skarbek rel. Racibórz – Warszawa – Olsztyn,
3. IC Szyndzielnia rel. Bielsko-Biała – Ustka,
4. IC Matejko rel. Szczecin – Przemyśl,
5. IC Chełmoński rel. Świnoujście – Kraków,
6. IC Halny rel. Bydgoszcz – Bielsko-Biała/Zakopane,
7. TLK Sudety rel. Jelenia Góra – Kraków,
8. TLK Wolin rel. Świnoujście – Bielsko-Biała (sezonowy).
Jednocześnie informuję, że nowością w rozkładzie jazdy 2022/2023 jest skierowanie przez stację Kędzierzyn-Koźle pociągów IC Chełmoński rel. Świnoujście - Kraków oraz IC Matejko rel. Szczecin - Przemyśl.
Ministerstwo Infrastruktury kładzie duży nacisk na zapewnienie możliwie dużej liczby bezpośrednich połączeń, uwzględniając preferencje podróżnych, optymalne wykorzystanie taboru oraz konieczność racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Każdorazowo, na etapie prac nad rozkładem jazdy pociągów organizator przewozów dąży - wspólnie z operatorem, PKP Intercity S.A. oraz zarządcą infrastruktury PKP PLK S.A. - do wypracowania rozwiązań, które są najkorzystniejsze dla pasażerów, pomimo realizacji koniecznych inwestycji na liniach kolejowych. Liczne połączenia przesiadkowe są nieodłącznym elementem systemu transportu publicznego, zaś kwestia zorganizowania dogodnych skomunikowań na stacjach węzłowych jest przedmiotem szczególnej troski zarówno przewoźnika, jak i ministra, jako organu zamawiającego przewozy.
Ponadto w zakresie połączeń na odcinku Wrocław - Katowice realizowane są postanowienia umowy między Ministrem Infrastruktury a PKP Intercity SA na realizację kolejowych połączeń dalekobieżnych w ramach służby publicznej. Dalsze zwiększenie liczby pociągów trasowanych przez stację Kędzierzyn-Koźle możliwe będzie do rozważenia w miarę dostępnych środków budżetowych, taboru oraz przepustowości.
Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym materiale.
Napisz komentarz
Komentarze