Sezon 2022/2023 w woj. opolskim
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu administruje siecią dróg krajowych o łącznej długości ok. 886 km oraz 297 obiektami mostowymi na terenie województwa opolskiego. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg krajowych (ZUD) w obrębie woj. opolskiego prowadzić będą Rejony w Brzegu, Kluczborku, Nysie i w Opolu.
W sezonie zimowym 2022/2023 drogi krajowe w woj. opolskim będą utrzymywane w I, II i III standardzie:
wg obecnego stanu (tj. przed oddaniem do użytku obwodnicy Kędzierzyna-Koźla)
I – 190,8 km (tj. 21,6 % sieci),
II – 597,2 km (tj. 67,3 % sieci),
III – 97,6 km (tj. 11,1 % sieci).
O zaliczeniu dróg do poszczególnych standardów zadecydowała ich funkcja w układzie komunikacyjnym oraz natężenie ruchu.
W zwalczanie skutków zimy w woj. opolskim zaangażowanych będzie 112 pojazdów, w tym 58 pługo-solarek oraz 54 sztuki innego sprzętu. Planowane zużycie soli drogowej wynosi około 16,5 tys. ton, a piasku 650 ton.
W sezonie 2022/2023 do osłony biernej części odcinków dróg zostaną wykorzystane zasłony przeciwśnieżne – są to zasłony z siatki z tworzyw sztucznych lub płotki drewniane.
Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych
W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl . Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.
Kierowco, przepuść pługi
Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno służb utrzymaniowych, jak i innych użytkowników dróg. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.
Napisz komentarz
Komentarze