Jak informuje Agata Andruszewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu, w pierwszej kolejności (16 sierpnia) przeprowadzono przeglądy obiektów oraz prace związane z montażem uchwytów punktów pomiarowych.
Nazajutrz zrealizowano próbne obciążenia statyczne obiektów w następującej kolejności: MD-18, WD-14 MD-1 i MD-2.
Gwoli ścisłości, obiekt MD-2 to most znany przejeżdżającym przez ostry zakręt na istniejącej obwodnicy południowej Kędzierzyna-Koźla. Most (z zielonymi przęsłami) spina brzegi Kanału Gliwickiego, a zlokalizowany jest na początkowym etapie powstającej obwodnicy północnej naszego miasta.
- Badania były prowadzone z zgodnie z zatwierdzonymi projektami próbnych obciążeń i obejmowały pomiary przemieszczeń w przekrojach charakterystycznych przęseł, pomiary ugięć maksymalnych sprężystych i trwałych oraz pomiary osiadań przyczółków maksymalnych sprężystych i trwałych - wyjaśnia Agata Andruszewska. - Jako środków obciążających użyto 6 samochodów ciężarowych czteroosiowych o rzeczywistym potwierdzonym ważeniem ciężarze 32 ton i maksymalnym nacisku na oś 100kN. Wszystkie wykonane pomiary nie przekroczyły wartości określonych w Projekcie Próbnego obciążenia, co pozwala stwierdzić, że przebadane obiekty spełniają wymagania założonej w projekcie klasy obciążenia A - precyzuje.
Trzeciego dnia prac przeprowadzono próbne obciążenia dynamiczne obiektów w kolejności: MD-1 MD-2 WD-14 MD-18.
- Celem tych badań było określenie dynamicznych własności przęsła obiektu, tj. współczynnika przewyższenia dynamicznego przy przejeździe ciężkiego pojazdu oraz wartości podstawowych częstości drgań własnych i współczynnika tłumienia - tłumaczy rozmówczyni. - W badaniach wykorzystano dwa samochody poruszające się pojedynczo wyznaczonymi w projekcie trasami w obu kierunkach z różnymi prędkościami. Prędkości przejazdów wynosiły 10, 30, 50 i 70 km/h. Dodatkowo zrealizowano dwa przejazdy z prędkością 30 km/h z najechaniem na przeszkodę - uszczegóławia. I dodaje, że dla obiektu MD-2 dodatkowo badano częstotliwość drgań wieszaków pod obciążeniem statycznym, stanowiąc bazę prawodawczą do ewentualnych przyszłych pomiarów prowadzonych podczas użytkowania obiektu.
- Z uwagi na ilość rejestrowanych danych w jednostce czasu, analiza wyników badań dynamicznych jest w toku. Po opracowaniu jej wyników będzie można wykazać wnioski z badań statycznych - zaznacza Agata Andruszewska.
Napisz komentarz
Komentarze