W projekcie wzięli udział uczniowie klas: 5a, 5b i 4, pełni pomysłów i chęci poznania nowych przyjaciół. Z ich inicjatywy pojawiały się coraz to nowe zadania.
Rok szkolny rozpoczęli wspólnym świętowaniem Dnia Języków Obcych. Poznali wówczas kilka najważniejszych słów w języku hiszpańskim i francuskim. Jednak największą przyjemnością było nauczyć nowych przyjaciół kilku słów po polsku.
Dalej była wymiana listów, poznawanie zainteresowań, wymiana nasionek kwiatów, pisanie kartek świątecznych, opowieści o szkołach i miejscowościach, projektowanie maskotek i tworzenie komiksów oraz wspólne ich ilustrowanie.
- Najbardziej podobały mi się spotkania z Francją i Hiszpanią. Mogliśmy nauczyć się kilku słów po hiszpańsku i francusku, poznaliśmy nowych przyjaciół. Sadzenie kwiatów było również interesujące. Chciałabym, żeby projekt trwał także w przyszłym roku - mówi Nadia Mrozek, uczestniczka projektu z klasy 4.
W ostatnich latach technologia cyfrowa bardzo się rozwinęła. Powstały nowe możliwości współpracy na odległość. Najbardziej odległe zakątki Europy stały się bliższe.
- Projekt opierał się na współpracy, częstych spotkaniach online, które wzbudzały wiele emocji. Sukcesem było wspólne planowanie. Dzięki technologii cyfrowej mogliśmy spotykać się w każdej chwili i planować na bieżąco kolejne kroki - mówi Agnieszka Wantuła, nauczycielka języka angielskiego w szkole w Cisku.
Co takiego jest w projektach e-Twinning, że przyciągnęły i zbliżyły do siebie w tym roku ponad 80 uczniów z trzech szkół?
- Fakt, że to ma sens. Dzieci uczą się języka angielskiego w realnej sytuacji komunikacyjnej. Dzięki temu rozumieją, że język obcy jest narzędziem potrzebnym w komunikacji. Mieć przyjaciół za granicą bardzo motywuje - mówi Stéphanie Moreno, nauczycielka języka angielskiego we francuskiej miejscowości Le Massegros. - Moi uczniowie byli bardzo zaangażowani. Najbardziej podobały im się spotkania online. Dla mnie osobiście ważne jest poznawanie innych kultur, by otwierać moich uczniów na świat, szczególnie w tych trudnych okolicznościach, w których przyszło nam żyć. Ten projekt bardzo nas wzbogacił - dodaje.
- Uczyć się, mając jakiś cel. To ma sens - zapewnia Jesύs Antonio Lorca Martínez, dyrektor szkoły i nauczyciel języka angielskiego w La Paca-Lorca w Hiszpanii. Przekonuje, że uczniowie uwielbiają tworzyć rzeczy, które inni zobaczą, o których usłyszą i które będą przydatne.
- Nauczyciele mają poczucie, że projekt jest wart każdego wysiłku. Odkrywanie systemów edukacji w innych krajach daje nam nowe możliwości, by wzbogacać nasz warsztat pracy. Osobiście poczyniłem ogromny postęp w zastosowaniu narzędzi cyfrowych dzięki współpracy z Polską i Francją oraz doświadczeniom w ubiegłorocznym projekcie, rozwinąłem nowe umiejętności - precyzuje Jesύs Antonio Lorca Martínez.
Z roku na rok projekty e-Twinning w ciseckiej szkole cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
- Dzięki tej inicjatywie uczniowie rozwijają kluczowe kompetencje XXI wieku. Szkoła wspiera współpracę międzynarodową, zapewniając dodatkowe zajęcia dla zaangażowanych uczniów - podkreśla dyrektor PSP w Cisku Małgorzata Szczygieł-Pander.
Napisz komentarz
Komentarze