Przypomnijmy, że nieco ponad 2-kilometrowy odcinek DW 408 w Ortowicach w gm. Bierawa będzie trzecim z kolei - po etapach: Brzeźce - Stare Koźle (za kwotę 7,7 mln zł) i Bierawa - Korzonek (13,8 mln zł) - fragmentem strategicznej dla Kędzierzyna-Koźla ul. Gliwickiej, którzy przebuduje jej zarządca. Opóźnienia sprawiły, że pierwszy rozbudowany odcinek drogi oddano do użytku w 2017 r., a fragment Bierawa-Korzonek dwa lata później.
Pierwotnie dofinansowana ze środków RPO WO 2014-2020 przebudowa odcinka DW 408 w Ortowicach miała pochłonąć 9,23 mln zł. Tymczasem w pierwszym przetargu spośród czterech oferentów najtańsza wycena - złożona przez firmę Remost z Olesna - opiewała na przeszło 9,54 mln zł (najdrożej wyceniła się wówczas firma Transkom z Jaryszowa - 11,98 mln zł). W związku z tym postępowanie o zamówienia publicznego unieważniono. Budżet powiększono zaś do 9,56 mln zł.
Jednak w drugim przetargu ceny poszybowały. I tak w gronie tych samych czterech oferentów, którzy starali się o wykonawstwo w pierwszym przetargu, Remost złożył ofertę na 10,8 mln zł (ponownie najdrożej wycenił swoją usługę Transkom - 13,28 mln zł). O dołożenie do zadania brakującego prawie 1,3 mln zł zadecydował na przełomie kwietnia i maja zarząd województwa opolskiego.
W dobie inflacji do trudnych decyzji, jak ta, chyba czas już się przyzwyczaić. Przetargi ogłoszono pod wyceny, które do tej pory były aktualne. Nie sposób jednak przewidzieć, jak będą się kształtować ceny za pół roku.
Zarządca drogi był zdeterminowany, by - realizując rozbudowę odcinka DW 408, łączącego Kędzierzyn-Koźle z Brzeźcami - równolegle wykonać fragment tej drogi wojewódzkiej w Ortowicach. Tak, by po pierwsze zachować ciągłość. Nie mniej znaczący jest fakt, że przebudowę obu odcinków wykona ta sama firma, co może mieć wpływ na koszty. Ponadto nie można w nieskończoność przesuwać i zwiększać planu budżetowego.
- W tym okresie. gdy wszystko drożeje z tygodnia na tydzień, wykonawcy starają się zatem maksymalnie zwiększać tempo prac. Inflacja, a przede wszystkim ceny ropy i gazu, mają ogromny wpływ na przykład na cenę stali - mówi Arkadiusz Branicki, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.
Wobec tego, jeżeli dziś jakaś firma składa ofertę, zdaje sobie sprawę, że zadanie - wykonane dla przykładu w trzy, a nie w sześć miesięcy - ma większe szanse, by zmieścić się w zakładanym budżecie. W interesie firm jest zatem jak najszybsze wykonywanie robót.
Umowa na wykonawstwo rozbudowy DW 408 w Ortowicach zostanie podpisana w poniedziałek 9 maja w sali konferencyjnej Orła Białego na Ostrówku. Kiedy drogowcy wbiją pierwszy szpadel? Prawdopodobnie nie wcześniej niż za miesiąc. Wtedy powinniśmy też dowiedzieć się, z jakimi ewentualne utrudnieniami będą się musieli liczyć zmotoryzowani. Niewykluczone, że na czas robót wprowadzony zostanie tylko ruch wahadłowy.
Napisz komentarz
Komentarze