Temat wprowadzenia zerowej stawki w strefie płatnego parkowania dla kierujących pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi omawiano na ostatniej sesji rady miasta. Radni 19 głosami za, przy 2 przeciwnych i jednym wstrzymującym, zmienili uchwałę z 28 grudnia 2011 r. dotyczącą m.in. wysokości stawek i sposobu pobierania opłat w strefach płatnego parkowania na terenie Kędzierzyna-Koźla.
Do uchwały dodano punkt, z którego wynika, że osoby kierujące pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi (w rozumieniu art. 2 pkt. 12 oraz 13 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych) oraz posiadające kartę Eko nie będą płacić za parking. Karta Eko wydawana będzie na okres jednego roku po przedstawieniu dowodu rejestracyjnego z wpisem poświadczającym, że auto posiada napęd elektryczny lub hybrydowy.
Wprowadzenie zerowej stawki dla kierujących pojazdami elektrycznymi oraz hybrydowymi ma na celu rozwój transportu przyjaznego środowisku oraz promocję pojazdów ekologicznych. Inicjatorzy nowych regulacji przekonują, że chodzi o upowszechnianie nowych technologii, które przyczyniają się do poprawy jakości powietrza. Zmiana zachęca mieszkańców do dbania o środowisko przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu ich życia poprzez zmniejszenie ilości spalin oraz obniżenie poziomu hałasu wytwarzanego przez pojazdy poruszające się po mieście. Wysokość opłat zryczałtowanych dla pozostałych kierowców pozostaje bez zmian.
Rządowe plany zakładają, że do 2025 r. po polskich drogach poruszać się będzie milion samochodów elektrycznych i hybrydowych. Obecnie jest ich 2100. Ministerstwo Energii zapowiada dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych, nawet do 25 tys. zł za pojazd. Trudno określić, w jakim tempie będzie następował przyrost liczby tych pojazdów na rynku.
Jedno jest pewne: również na ulicach Kędzierzyna-Koźla wzrośnie liczba ekologicznych samochodów, co przełoży się w najbliższych latach na zmniejszenie dochodu z abonamentów i biletów parkingowych. Według danych szacunkowych w 2019 r. wpływy te będą niższe tylko o 100 zł, ale już w kolejnych latach kwota ta będzie systematycznie rosnąć i osiągnie: w 2020 r. - 3000 zł, w 2021 r. - 6000 zł, w 2022 r. - 9000 zł., w 2023 r. – 12 000 zł, w 2024 r. – 15 000 zł , natomiast w 2025 r. – 1 8000 zł, co w sumie uszczupli budżet miasta o 63 100 zł.
Napisz komentarz
Komentarze