Poznając różne pracownie, uczestnicy odkrywali fascynujący świat nauki i techniki. Zajęcia prowadzili animatorzy, którzy objaśniali zjawiska, pomagali odkryć zależności, stawiali pytania, pobudzali uczniów do wyrażania własnych pomysłów, kierując się zasadą „zobacz – dotknij – zrozum”.
Na miejscu uczniowie podzielili się na trzy grupy. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się doświadczenia z cieczą nienewtonowską, która zachowywała się różnie pod wpływem przyłożonego naprężenia. Obserwowali ją w spoczynku, bez działającej na nią żadnej siły, lub gdy dostarczono jej jakąś energię. Substancja ta przypominała zachowaniem ciało stałe, odkształcając się lub pękając, albo stawała się płynna jak ciecz. Zabawa była super, choć trochę brudząca. Uczniowie rozwijali wyobraźnię, zmysł przestrzenny, zdolności konstrukcyjne, umiejętność planowania oraz koordynacji, tworząc budowle architektoniczne z udziałem klocków Maple. Zbudowali ogród, kościół i wieżę, która była wyższa od najmniejszego ucznia w grupie. Nie było to takie łatwe. Niejedna ściana się przewróciła.
Uczniowie przeprowadzili interesujące obserwacje. Przeprowadzili doświadczenia z wodą. Badali zjawiska fizyczne tj. napięcie powierzchniowe, występujące na styku powierzchni cieczy z ciałem stałym lub inną cieczą, gęstości cieczy niemieszających się, zależność gęstości ciał od temperatury. Mieli okazję przeprowadzić doświadczenia, oczywiście przy pomocy instruktora. Przekonali się, że fizyka towarzyszy im w każdej chwili życia.
Bardzo ciekawe „lekcje” odbywały się w pracowni „mathemetrum”. To tajemnicze miejsce, gdzie matematyka staje się zabawą, a liczby są kluczem do odpowiedzi. Uczniowie uczyli się szyfrowania wiadomości różnymi metodami, wysyłania informacji czytelnej tylko dla wybranych. Poznali, jaka jest przydatność szyfrowania. Matematyczna przygoda rozpoczęła się od łamania szyfrów i kodowania wiadomości za pomocą szyfru o nazwie „czekoladka”, a zakończyła otwarciem sejfu. Rozwiązanie jednego zadania, pociągało za sobą kolejne. Uczestnicy przekonali się, że matematyczne pomiary i obliczenia mogą być ciekawe i dostarczyć wielu emocji. Rozwijali intuicję matematyczną, umiejętności logicznego myślenia i wyzwalali twórczą aktywność. Nie było szarości i nudy.
Instruktorzy z pasją pomogli poznać fascynujący świat nauki i techniki. Pozostały jednak niezapomniane wrażenia i zdobyta wiedza. Wszyscy uczniowie zgodnie przyznali, że wiele się nauczyli. Potwierdzili zasadę, że: „Zabawa jest nauką, a nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”.
Napisz komentarz
Komentarze