Eksperci rankomat.pl przeanalizowali dane dotyczące mandatów wystawionych w wyniku działania fotoradarów. Wynika z nich, że w 2020 r. liczba takich mandatów zmniejszyła się o 61 tys. w porównaniu do 2019 r. Duży wpływ na to miał spadek ruchu na drogach podczas pierwszej i drugiej fali pandemii koronawirusa. Mimo to było ich więcej niż w 2018 (o 224 tys.) i 2017 roku (o 241 tys.).
W 2020 r. fotoradary zarejestrowały 1,37 mln naruszeń przepisów drogowych. To o 236 tys. mniej niż w 2019 r. Zmalała liczba przewinień związanych z przekroczeniem dozwolonej prędkości z 171 tys. w 2019 r., do 129 tys. w 2020 r. Jednak w ubiegłym roku liczba przejazdów na czerwonym świetle wzrosła do 40 tys. w porównaniu do 33 tys. z 2019 r.
Stacjonarne fotoradary największą liczbę kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość zarejestrowały w Warszawie na ulicy Grójeckiej (18,5 tys.), a także w Gliwicach (16 tys.) oraz Prandocinie (15,7 tys.). Natomiast mobilne urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, najczęściej na zbyt szybkiej jeździe przyłapały kierujących w Lubinie (15,7 tys.), na odcinku Iskrzynia - Krościenko Wyżne (10,4 tys.) i w Sochaczewie (9,5 tys.).
W Polsce dla poprawy bezpieczeństwa na drogach używa się nie tylko fotoradarów, lecz także rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. W 2020 r. pomimo sygnalizacji braku prawa przejazdu, kierowcy najczęściej nie zatrzymywali się w Mrokowie (8 tys.) i Jabłonnej (4,3 tys.). Obie miejscowości są zlokalizowane w województwie mazowieckim.
W 2020 r. fotoradar zarejestrował rekordowe przekroczenie prędkości 15 marca w Ligocie Górnej w województwie opolskim. Kierowca samochodu przy ograniczeniu do 70 km/h, pędził 212 km/h. W efekcie przekroczył dozwoloną prędkość o 142 km/h.
Jednak to nie krajowy rekord, gdyż w 2018 r. fotoradar wykrył kierowcę pędzącego 221 km/h w miejscowości Załuzie w województwie mazowieckim. Przy ograniczeniu do 60 km/h, przekroczył dozwoloną prędkość o 161 km/h.
W minionym roku w całej Polsce były zlokalizowane 434 stacjonarne fotoradary. Tak wynika z danych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Jest to komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).
Napisz komentarz
Komentarze