Poniżej publikujemy całą treść tego pisma:
Szanowna Pani Senator,
w odpowiedzi na pismo z dnia 10 lipca br. w sprawie lokalizacji szpitala jednoimiennego w województwie opolskim, proszę o przyjęcie poniższych informacji.
Od początku epidemii COVID-19 dążono do zwiększenia potencjału opieki medycznej umożliwiającego zapewnienie wydolności całego systemu ochrony zdrowia. Z uwagi na konieczność zabezpieczenia bazy łóżkowej w szpitalach dla pacjentów chorych na COVID-19, a także zapewnienia odpowiedniej opieki medycznej, wojewodowie na podstawie ustaleń z krajowymi konsultantami medycznymi oraz w oparciu o wytyczne WHO wytypowali szpitale, które zostały przekształcone w szpitale jednoimienne o profilu zakaźnym. Powyższa decyzja wiązała się bezpośrednio z koniecznością ograniczenia transmisji wirusa, a w konsekwencji do sprowadzenia przebiegu epidemii COVID-19 w Polsce do przebiegu ogniskowego, który obecnie obserwujemy.
W oparciu o istniejącą infrastrukturę wyodrębniono placówki w taki sposób, by nie utrudnić pacjentom dostępu do innych świadczeń z pozostałych obszarów lecznictwa szpitalnego. Mając na celu zabezpieczenie właściwego przygotowania podmiotów leczniczych do zapewnienia odpowiedniego poziomu udzielania świadczeń zdrowotnych we wszystkich województwach, na podstawie art. 11 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych uruchomionych zostało łącznie 22 jednoimiennych szpitali zakaźnych, przeznaczonych wyłącznie dla pacjentów zakażonych wirusem SARS-CoV-2.
Podjęcie powyższych działań skutkowało ograniczeniem transmisji wirusa SARS-CoV-2 w kraju oraz doprowadziło do nieporównywalnie mniejszych skutków społecznych i zdrowotnych przebiegu pandemii w porównaniu do krajów Europy Zachodniej. Okazuje się to systemem sprawdzonym i skutecznym.
Od dnia 1 czerwca br. rozpoczęto stopniowe wygaszanie szpitali jednoimiennych. Jest to jednak proces stopniowy, a liczba łóżek dla pacjentów z COVID-19 w tych szpitalach uzależniona będzie od lokalnej sytuacji epidemiologicznej. Podkreślić należy, że wygaszanie szpitali jednoimiennych nie dotyczy województw z najwyższym wskaźnikiem nowych zachorowań (np. woj. śląskie, mazowieckie).
W opinii Ministerstwa Zdrowia szpitale, które wyjściowo na mocy art. 11 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, zostały zobowiązane przez wojewodę do przyjmowania wyłącznie pacjentów z podejrzeniem zakażenia lub zakażonych wirusem SARS-CoV-2 i ich leczenia interdyscyplinarnego, należy nadal traktować jako szpitale jednoimienne, pomimo zmniejszenia ogólnej liczby łóżek dla pacjentów z COVID-19.
Zgodnie z informacją przesłaną do Ministra Zdrowia przez Wojewodę Opolskiego w „szpitalu jednoimiennym" w Kędzierzynie-Koźlu wyodrębniono bazę łóżkową dla pacjentów z COVID-19 i pacjentów bez COVID-19.
W skład struktury szpitalnej dla pacjentów z COVID-19 obecnie wchodzą następujące oddziały:
1. Oddział Chorób Wewnętrznych – 51 łóżek,
2. Oddział Urazowo-Ortopedyczny – 39 łóżek.
W skład struktury szpitalnej dla pacjentów bez COVID-19 wchodzą następujące
Oddziały:
1) Szpitalny Oddział Ratunkowy - 6 łóżek;
2) Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii - 8 łóżek;
3) Oddział Chirurgii Ogólnej - 28 łóżek;
4) Oddział Dziecięcy - 22 łóżka;
5) Oddział Geriatrii - 26 łóżek;
6) Oddział Laryngologiczny - 15 łóżek;
7) Oddział Okulistyczny - 7 + 16 łóżek dziennych;
8) Oddział Neonatologiczny z pododdziałem Patologii Noworodka - 29 łóżek;
9) Oddział Neurologiczny z Pododdziałem Udarowym - 29 łóżek;
10) Oddział Położniczo-Ginekologiczny - 34 łóżka;
11) Oddział Pulmonologii - 17 łóżek;
12) Oddział Skórno- Wenerologiczny - 15 łóżek;
13) Oddział Urologiczny -22 łóżka;
14) Oddział Urazowo-Ortopedyczny - 33 łóżka.
Jednocześnie informuję, iż w dniu 7 lipca br. Prezes NFZ powołał zespół roboczy do spraw opracowania planu przywracania pełnej dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ograniczonej w związku z wprowadzeniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. W gronie ekspertów znajdują się również dyrektorzy szpitali jednoimiennych.
Ponadto, zarządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2020 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw opracowania strategii działań związanych ze zwalczaniem epidemii COVID-19 (Dz. Urz. MZ poz. 54), powołano Zespół, którego zadaniem jest:
1) analiza standardów międzynarodowych związanych ze zwalczaniem COVID-19;
2) ocena przygotowania podmiotów wykonujących działalność leczniczą i innych podmiotów i służb do walki z COVID-19;
3) opracowanie strategii testowania osób pod kątem zakażenia wirusem SARSCoV-2;
4) analiza dotychczasowego przygotowania i funkcjonowania zakaźnych szpitali jednoimiennych;
5) opracowanie strategii działania zakaźnych szpitali jednoimiennych;
6) opracowanie strategii postępowania ze zwiększoną zachorowalnością grypy,w szczególności w zakresie jej testowania i poziomu wyszczepialności społeczeństwa.
Napisz komentarz
Komentarze