Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:17
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Inwestycja za 21 milionów. W Kędzierzynie-Koźlu rusza budowa III kwatery na 500 tys. ton odpadów

W poniedziałek, 10 lutego, podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Urzędzie Miasta, Spółka Czysty Region podpisała umowę na budowę trzeciej kwatery odpadów w Kędzierzynie-Koźlu. Inwestycja, której wartość wyniesie 21 milionów złotych, będzie realizowana obok instalacji przetwarzania odpadów spółki Czysty Region, przy ulicy Naftowej 7 w Sławięcicach.
Inwestycja za 21 milionów. W Kędzierzynie-Koźlu rusza budowa III kwatery na 500 tys. ton odpadów
Od lewej: Sabina Nowosielska, prezydent Kędzierzyna-Koźla, Grzegorz Mankiewicz, prezes Czystego Regionu, Zanon Poliński, prezes spółki Transpol Lider, Andrzej Bagiński, członek zarządu Czystego Regionu

Nowa kwatera będzie miała powierzchnię czterech hektarów i pomieści 500 tys. ton odpadów. Prace budowlane mają ruszyć już w przyszłym tygodniu, a zakończenie inwestycji planowane jest jeszcze w tym roku. Zadanie będzie realizować spółka Transpol Lider z Inowrocławia, która wygrała postępowanie przetargowe.

Potrzeba nowych kwater na odpady

– Powinniśmy już podpisać umowę co najmniej rok temu. Niestety długo trwały uzgodnienia i procedury, aby w odpowiednim miejscu uzyskać wszystkie niezbędne zgody środowiskowe. Jest to jednak konieczne, abyśmy mieli kolejne miejsca na gromadzenie odpadów członków związku międzygminnego, a takie działania są wymagane prawem – mówiła Sabina Nowosielska, prezydent Kędzierzyna-Koźla.

Etap końca eksploatacji drugiej kwatery

– W tej chwili jesteśmy na etapie końca eksploatacji drugiej kwatery i to jest czas, by wybudować trzecią kwaterę – powiedział Grzegorz Mankiewicz, prezes Czystego Regionu, podkreślając, że inwestycja to kolejny ważny krok w rozwoju spółki.

– W 2018 roku wybudowaliśmy instalację mechaniczno-biologicznego przekształcania odpadów. Później doposażyliśmy instalację fotooptyki i teraz przyszedł czas na budowę trzeciej kwatery. Dla porównania: druga kwatera została wybudowana w 2004 roku i oddana do eksploatacji w 2006 roku, a jej pojemność wynosi 305 tysięcy metrów sześciennych. My dzisiaj budujemy kwaterę o pojemności 325 tysięcy metrów sześciennych. Jeśli chodzi o eksploatację, planujemy, że ta kwatera będzie działać nie przez 18 lat jak poprzednia, lecz nawet przez 30 lat. Dodatkowo, w ramach tej inwestycji, zakupimy nowy kompaktor do zagęszczania odpadów – mówił Grzegorz Mankiewicz.

Nowoczesne technologie i recykling

– Nowoczesna technologia, którą dysponujemy, oraz wymagania prawne dotyczące poziomu recyklingu zmuszają nas do jak największego odzysku surowców wtórnych. Dzięki temu chcemy jak najbardziej zminimalizować składowanie odpadów, a przepisy unijne nakładają na nas obowiązek zmniejszania ilości składowanych odpadów rok do roku. Jesteśmy jedną z nielicznych firm w Polsce, która dysponuje zarówno transportem do odbioru odpadów, instalacją do ich przetwarzania, jak i składowiskiem – dodał prezes Mankiewicz.

Bezpieczeństwo dla mieszkańców

– To nie oznacza, że odpadów będzie 5-10 razy więcej, a góra odpadów będzie rosła. Wręcz przeciwnie, dzięki zagęszczaniu odpady będą zajmować coraz mniej miejsca. Mieszkańcy nie muszą się obawiać, że odpadów będzie więcej – zapewniła prezydent Nowosielska.

Budowa z kredytu

– Nasza firma zajmuje się przede wszystkim budową dróg, ale mamy również duże doświadczenie w budowie składowisk. Potencjał ludzki i sprzętowy czeka, a po podpisaniu umowy, po przekazaniu placu budowy, przystępujemy do realizacji zadania. Mamy 12 miesięcy na wykonanie tego projektu, ale planujemy zakończenie w ciągu 6-8 miesięcy – powiedział Zanon Poliński, prezes spółki Transpol Lider.

– Wartość zadania wynosi 13,5 miliona złotych netto, ale całkowita wartość inwestycji to 21 milionów złotych. Obejmuje to zakup kompaktora – urządzenia do zagęszczania odpadów, którego koszt to 3 miliony złotych. Kompaktor ma za zadanie efektywnie ubijać odpady, aby zmieściło się ich jak najwięcej na składowisku. Drugim zadaniem inwestycyjnym jest zakup rozdrabniacza – wyjaśniał Grzegorz Mankiewicz, dodając, że rozdrabniacz pozwoli odzyskać więcej surowców wtórnych.

Brak wsparcia z Unii Europejskiej

– Mimo prób i chęci znalezienia finansowania z Unii Europejskiej, niestety nie ma żadnych programów pomocowych, z których moglibyśmy skorzystać. Unia odchodzi od wspierania budowy nowych składowisk, a raczej wspiera ich zamykanie. Dlatego inwestycję musimy zrealizować z własnych środków, wspomagając się kredytem – zakończył Grzegorz Mankiewicz.

Inwestycja w budowę trzeciej kwatery w Kędzierzynie-Koźlu to kolejny krok w rozwoju spółki Czysty Region i zapewni odpowiednią pojemność do dalszego przetwarzania odpadów w regionie.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Chore 11.02.2025 15:32
Nikt tego nie chciał u siebie to wziął Kędzierzyn

Mieszkaniec 11.02.2025 11:20
...to miasto to jeden wielki śmietnik na odpady....

Eco city fuj 11.02.2025 09:06
Każdy ma swoją kwaterę w mieście smrodu i możliwości. Kwatera wiekuista na cmentarzu. Chyba że z tąd wyjechał uciekł i nie wróci.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama