Wszystko dlatego, że zadanie to pochłonie kilkadziesiąt milionów złotych, które trzeba będzie znaleźć w budżecie miasta. No chyba, że gmina zdoła pozyskać dofinansowanie zewnętrzne tego zadania. W przeciwnym razie czekają nas chude lata, ponieważ budżet miasta nie jest z gumy. Chodzi o drogę, która zapewni dojazd z obwodnicy m.in. do terenów przemysłowo-usługowych na osiedlach Blachownia i Sławięcice. Droga stanowić ma łącznik między obejściem w ciągu DK 40 a ul. Przyjaźni/Strzelecką w Kędzierzynie-Koźlu.
- Ten łącznik kosztować nas będzie kilkadziesiąt milionów złotych, ale dokładniejszą kwotę poznamy dopiero wówczas, gdy będzie już gotowa dokumentacja projektowa tego zadania. Podpisaliśmy właśnie umowę z firmą z Warszawy. Projekt kosztować ma około 1,3 mln zł. Czas realizacji to 700 dni. Pod koniec 2020, a najpóźniej na początku 2021 roku będziemy mogli powiedzieć coś więcej na temat ostatecznej trasy i ceny tego łącznika - wyjaśnia Artur Maruszczak, zastępca prezydenta Kędzierzyna-Koźla, który opowiada się za synchronizacją terminów realizacji obu inwestycji, czyli budowy obwodnicy północnej oraz łącznika.
To oznacza, że budowa łącznika miałaby ruszyć w 2021 roku, a zakończenie inwestycji pokryłoby się z terminem oddania do użytku obwodnicy północnej. Jednak w praktyce może się okazać, że nie będzie to wcale takie proste. Sytuacja na rynku firm budowlanych pozostawia bowiem wiele do życzenia. Ponadto wiele zależy od przebiegu przyszłego łącznika, gdyż jeden z wariantów zakłada budowę od dwóch do trzech mostów na jego trasie, z kolei druga opcja wiąże się z powstaniem tylko jednej przeprawy mostowej.
Długość łącznika - w zależności od wariantu - wahać się ma od 2,5 do 2,7 km. Wersja droższa (z większą liczbą mostów) jest o tyle dogodniejsza dla transportu, że łącznik brałby swój początek w rejonie skrzyżowania ulic Energetyków ze Strzelecką, gdzie znajduje się bezpośredni dojazd do Holdingu Blachownia. Mniej dogodne pod względem logistycznym - choć tańsze rozwiązanie - przewiduje budowę drogi, która na południu krzyżować się będzie z ul. Przyjaźni (jeszcze przed mostem na Kanale Gliwickim), a na północy (w sąsiedztwie Miejsca Kłodnickiego) najpierw przetnie ul. Szpaków (łączącą osiedla Cisowa i Sławięcice), a następnie skrzyżuje się z przyszłą obwodnicą.
Z kolei na froncie robót związanych z budowa obwodnicy północnej prowadzone są obecnie prace projektowe, których zaawansowanie sięga 44 proc. Przypomnijmy, umowę na projekt i budowę północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla o długości 14,6 km Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z wykonawcą inwestycji w październiku 2018 roku. Wspomnianym wykonawcą jest firma Strabag, która zaprojektuje i wybuduje obwodnicę za 220 628 748,49 zł., mając 36 miesięcy na sfinalizowanie całego zadania.
Kilkunastokilometrowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województw: opolskiego i śląskiego, w powiatach: kędzierzyńsko-kozielskim, strzeleckim i gliwickim, na terenie gmin: Kędzierzyn-Koźle, Ujazd oraz Rudziniec. Obwodnica znacząco poprawi komunikację tej części Opolszczyzny z autostradą A4. Od istniejącego odcinka dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla pobiegnie nowa trasa, jednojezdniowa, początkowo z dodatkowym pasem do wyprzedzania, a od niemal połowy odcinka w tradycyjnym układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Włączy się do istniejącego przebiegu DK40 na terenie woj. śląskiego.
W ramach inwestycji powstanie 19 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda. Odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z obwodnicą zostaną przebudowane. Powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowie poddana zostanie również infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). Nowa trasa, przebiegać będzie z dala od terenów zabudowanych, zapewniając komfort ruchu tranzytowego. Po jej ukończeniu z miejskich ulic znikną autocysterny z niebezpiecznymi substancjami, kierujące się do tutejszych kombinatów chemicznych. Realizacja inwestycji poprawi również skomunikowanie terenów inwestycyjnych z autostradą A4, wpływając niewątpliwie na zwiększenie aktywności gospodarczej całego regionu.
Napisz komentarz
Komentarze