Jurorami w tym plebiscycie są czytelnicy tygodnika “Motor” i słuchacze “Radia Kierowców”. Konkurs składał się z czterech etapów. Pierwszy polegał na zgłoszeniu do redakcji tygodnika “Motor” samochodów, których premiera na polskim rynku odbyła się w 1998 roku. W drugim etapie lista wytypowanych aut została zaprezentowana czytelnikom “Motoru” i słuchaczom “Radia Kierowców”. Aby wziąć udział w konkursie, należało przysłać do redakcji wypełniony kupon, zamieszczony w tygodniku. Po przeliczeniu wszystkich głosów, wyłoniono dziewięciu finalistów. Były to: Alfa Romeo 166, Fiaty Multłpla i Seicento, Honda Accord, Mitsubishi Carisma, Opel Astra II, Skoda Octavia Kombi, Volkswagen New Beetle i Daewoo Matiz.
W trzecim etapie zaprezentowano na łamach “Motoru” i w audycjach “Radia Kierowców” dziewięć modeli finalistów. Przy pomocy wydrukowanych w “Motorze” kuponów uczestnicy konkursu mogli oddać głos na swoich faworytów. Głosowano w czterech kategoriach. W kategorii design oceniano wygląd zewnętrzny auta. W kategorii funkcjonalność pod uwagę brano walory użytkowe samochodu. Cena samochodu i koszty jego eksploatacji miały decydujące znaczenie w kategorii ekonomia. W kategorii promocja oceniano dostępność samochodów i materiałów reklamowych, a także prowadzone przez dealerów, importerów i producentów działania promocyjne. W każdej kategorii można było samochodom biorącym udział w plebiscycie przyznać od jednego do dziesięciu punktów.
W czwartym etapie, po podliczeniu głosów, wyłoniono zwycięzców w poszczególnych kategoriach. Równocześnie zdobywcy największej liczby punktów przyznano tytuł Grand Prix Autopremiery 1999.
Grand Prix tegorocznej edycji konkursu przypadło w udziale Matizowi, który pokonał Opla Astrę II i Skodę Octavię Kombi (odpowiednio 2. i 3. miejsce). Matiz został również zwycięzcą w kategorii “ekonomia”. W czwartek, 27 maja 1999 w trakcie Międzynarodowych Targów Motoryzacji w Poznaniu odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie nagród. Zwycięskie auta zostały wystawione na specjalnie w tym celu przygotowanym stoisku.
Wyróżnienie Matiza przyznane zostało głosami czytelników i słuchaczy (18.417 osób brało udział w głosowaniu). To właśnie użytkownicy Matiza (obecni i przybyli) docenili zalety auta. Ich opinie są dla nas bardzo cenne. Dzięki nim możemy stwierdzić, że Matiz to nie tylko rynkowy sukces w kategoriach ekonomicznych, ale także samochód rzeczywiście wychodzący naprzeciw oczekiwaniom kierowców. Nagrody wręczone przez Pawła Kasprzyckiego, redaktora naczelnego “Motoru”, i Aleksandra Żyznego, szefa “Radia Kierowców”, są dowodem akceptacji i powodzenia, jakim cieszy się Matiz wśród polskich kierowców.
MATIZ to przedstawiciel cieszącego się w Europie rosnącą popularnością segmentu Mini Plus. Projekt został opracowany w ramach tzw. inżynierii równoległej, polegającej na jednoczesnej pracy wszystkich zaangażowanych ośrodków konstrukcyjnych i dostawców podzespołów. Dzięki temu czas potrzebny do uruchomienia seryjnej produkcji został skrócony do 36 miesięcy. Prace nad Matizem miały międzynarodowy charakter. Uczestniczyli w nich najlepsi specjaliści z Włoch, Niemiec i Anglii. Nad całością czuwało centrum techniczne w Korei. Testy wytrzymałościowe w skrajnie mroźnych warunkach przeprowadzano w Szwecji, a odporność na wysokie temperatury sprawdzano w Australii, Indiach i Hiszpanii.
Pozycja na rynku
Matiz od momentu wejścia do sprzedaży w Polsce, w grudniu zeszłego roku, zdobył ogromne uznanie. Świadectwem tego jest rosnąca liczba osób zainteresowanych jego kupnem. Obecnie, biorąc pod uwagę I kwartał 1999 roku, udział w sprzedaży obejmuje 85% rynku samochodów segmentu Mini Plus, co daje Matizowi pierwsze miejsce w tym segmencie. Matiz jest popularny nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach europejskich. Wyniki sprzedaży tego modelu, uznanie klientów, pozytywne opinie prasy oraz nagrody zdobywane w plebiscytach wskazują, że wprowadzenie Matiza na rynki europejskie jest sukcesem. Projekt Matiza został nagrodzony przez Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Jest on również laureatem nagrody przyznawanej przez międzynarodowe jury najpiękniejszym samochodom świata. Druga z nagród daje szczególne powody do radości. Została bowiem przyznana w kraju powszechnie uznawanym za „ojczyznę małych samochodów” - we Włoszech. Na powodzenie Matiza ma wpływ szereg elementów. Możemy tu wymienić nowoczesną stylistykę nadwozia, pięcioosobowe, obszerne wnętrze, bogate wyposażenie, dobrze tłumiony poziom hałasu, niskie zużycie paliwa oraz korzystną cenę.
Nadwozie
Projekt nadwozia i wnętrza Matiza opracował Giorgetto Giugiaro ze słynnej firmy turyńskiej Italdesign. Wygrał on rywalizację z innymi sławnymi stylistami, których Daewoo zaprosiło do konkursu na opracowanie projektu samochodu odpowiadającego światowym trendom motoryzacji. Praca włoskich stylistów zaowocowała powstaniem jednobryłowego auta o charakterystycznej linii nadwozia. Wiele uwagi poświęcono komfortowi jazdy. Zaprojektowano obszerne, wysokie wnętrze, w którym może jechać 5 osób. Szeroko otwierane drzwi umożliwiają łatwe wsiadanie, a stosunkowo duże okna zapewniają doskonałą widoczność.
Dzięki użyciu materiałów izolacyjnych oraz aerodynamicznym kształtom nadwozia ograniczono poziom dźwięków dochodzących z zewnątrz. W celu zminimalizowania hałasu wewnątrz auta zastosowano jednoelementowe komponenty wyposażenia.
Duży nacisk położono na bezpieczeństwo pasażerów. Konstrukcja Matiza wyposażona jest we wzmocnienia dachu, tyłu i bocznych drzwi. Bezpieczeństwo zwiększają kontrolowane strefy zgniotu, odpowiednia konstrukcja komory silnika oraz zastosowanie stali o podwyższonej wytrzymałości.
Silnik
Silnik Matiza, o pojemności 796 ccm, wyposażony jest w nowoczesny wielopunktowy wtrysk paliwa. Jego moc maksymalna przy 5900 obr/min wynosi 51 KM, a zużycie paliwa przy 90 km/h wynosi 4,9 l/100 km. Specjalnie dla Matiza zaprojektowano nowy pasek rozrządu, który wymaga wymiany dopiero po 120 tys. km przebiegu auta.
Wyposażenie
Matiz oferowany jest w czterech wersjach o różnym wyposażeniu: ekonomicznej - Friend, standardowej - Life, o podwyższonym standardzie - Joy i o wysokim standardzie - Top. Atutem Matiza w wersji Friend jest przystępna cena. Pod tym względem konkuruje nawet z samochodami niższego segmentu. Life oferuje bogatsze wyposażenie (zegar cyfrowy, zderzaki w kolorze nadwozia, przyciemniane szyby, tylny spojler). Wyposażenie modelu Joy zostało wzbogacone o układ wspomagania kierownicy, elektrycznie opuszczane szyby oraz centralny zamek. Zarówno Life, jak i Joy posiadają w opcji poduszkę powietrzną po stronie kierowcy. Najbogatsze wyposażenie Matiza oferowane jest w wersji Top. Oprócz wcześniej wymienionych elementów Top posiada ABS oraz poduszki powietrzne po stronie kierowcy i pasażera, a dodatkowo również klimatyzację (opcja).
Tekst pochodzi z Gazety Lokalnej nr 3 z 16.06.1999 r.
Napisz komentarz
Komentarze