To przedsięwzięcie ma na celu utworzenie najdłuższej trasy rowerowej w regionie, która stanie się ważnym punktem turystycznym. Plan rozbudowy ścieżek rowerowych to efekt współpracy z gminą Ujazd, która nabiera realnych kształtów.
- Już rozpoczęliśmy te działania i budowę - mówiła w środę 6 listopada podczas spotkania z dziennikarzami Sabina Nowosielska.
Równocześnie gmina Ujazd realizuje swoją część projektu. Trasy rowerowe połączą się, dzięki czemu z powiatu strzeleckiego będzie można dojechać do szlaku dla rowerzystów, który biegnie po dawnej linii kolejowej z gminy Reńska Wieś do Polskiej Cerekwi.
O wspólnych planach końcem października mówił w mediach burmistrz Ujazdu, Hubert Ibrom. Projekt partnerski z miastem Kędzierzyn-Koźle przewiduje budowę ścieżki pieszo-rowerowej, która połączy Ujazd od strony ul. Powstańców Śląskich ze Sławięcicami. Trasa umożliwi rowerzystom przejazd przez cały Kędzierzyn-Koźle aż do Polskiej Cerekwi, tworząc subregionalną trasę rowerową. Łącząc Strzelce Opolskie przez Kędzierzyn-Koźle aż do gminy Jemielnica, szlak liczyć będzie niemal 50 kilometrów i stanie się jedną z kluczowych tras dla turystyki rowerowej w regionie.
Inwestycje i wyzwania techniczne
Prezydent Nowosielska opowiedziała jak duże wyzwania wiążą się z kolejnymi etapami projektu. Ścieżka ma biec przez śluzę, co wymaga współpracy z instytucjami takimi jak Wody Polskie i Tauron. Wyjaśniła, że choć jest to mały odcinek, to wymaga uzyskania wielu pozwoleń, szczególnie ze względu na inwestycje Wód Polskich, które wciąż mają okres trwałości.
- Musieliśmy dostosować się do ich założeń, ale przewiduję, że do połowy 2025 roku zdobędziemy wszystkie pozwolenia i będziemy mogli połączyć ścieżki z Blachowni przez śluzę i dalej, ulicą Królowej Jadwigi - mówiła prezydent Nowosielska. Temat rozbudowy jest na bieżąco konsultowany z burmistrzem Ujazdu oraz starostą Arturem Maruszczakiem.
- Okazało się, że możemy jeszcze poprowadzić trasę przez most Wróblewskiego w Sławięcicach, doprojektowując 200 metrów parku i wtedy będzie to naprawdę jedna z największych atrakcji turystycznych – dodała Sabina Nowosielska.
Kędzierzyn-Koźle jako atrakcja turystyczna
Prezydent wyjaśniła, że projekt budowy ścieżki rowerowej jest finansowany w 85% z funduszy subregionalnych, a miasto przeznaczy na niego 22 miliony złotych. Podkreśliła jednak, że nie są to środki przyznawane automatycznie. Jako część subregionu musimy składać wnioski, które są oceniane pod kątem zgodności z założeniami programu. Nasz partner w subregionie, Hubert Ibrom, wspiera nas, co pozwoli zdobyć dodatkowe punkty za współpracę. Długofalowe plany rozwoju ścieżek rowerowych zakładają nie tylko poprawę komunikacji w mieście, ale także promocję Kędzierzyna-Koźla, jako atrakcji turystycznej. Powstająca trasa może być jedną z największych i najciekawszych na całym Śląsku.
Nową ścieżkę przetestują znane osoby
Sabina Nowosielska przypomniała też o przewodniku rowerowym wydanym przez miasto rok temu, który cieszył się dużą popularnością. Po ukończeniu nowych tras, planowane jest wydanie zaktualizowanej wersji przewodnika.
- W ubiegłym roku przygotowaliśmy broszurę z trasami rowerowymi, biegowymi i kajakowymi i była ona bardzo dobrze przyjęta przez mieszkańców. Kiedy ukończymy tę ścieżkę, poprosimy znane osoby, aby przetestowały trasę i oceniły jej walory turystyczne oraz aspekty techniczne - podsumowała Sabina Nowosielska.
Napisz komentarz
Komentarze