Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad administruje na terenie województwa siecią dróg krajowych o łącznej długości 891 km wraz z węzłami oraz 345 obiektami mostowymi. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg krajowych (ZUD) w obrębie woj. opolskiego prowadzić będą Rejony GDDKiA w Brzegu, Kluczborku, Nysie i Opolu.
W sezonie zimowym 2024/2025 drogi krajowe w woj. opolskim będą utrzymywane w I, II i III standardzie:
· I – 189 km (tj. 21,2 proc. sieci),
· II – 642,7 km (tj. 70,5 proc. sieci),
· III – 74,6 km (tj. 8,3 proc. sieci).
O zaliczeniu dróg do poszczególnych standardów decyduje ich funkcja w układzie komunikacyjnym oraz natężenie ruchu.
W zwalczanie skutków zimy w woj. opolskim zaangażowanych będzie 89 pojazdów, w tym 59 pługosolarek. Planowane na podstawie minionych sezonów zimowych zużycie soli drogowej wyniesie w najbliższym sezonie około 15,5 tys. ton, a piasku 650 ton. W magazynach mamy zgromadzone już 11,6 tys. ton soli oraz niezbędną, zakładaną ilość piasku.
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je na bieżąco użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
Na opolskim odcinku autostrady A4 jest zlokalizowanych 8 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na jezdni w kierunku Katowic są to MOP-y Wierzbnik, Rzędziwojowice, Przysiecz oraz Góra Św. Anny. Na jezdni w kierunku Wrocławia kierowcy mają do dyspozycji MOP-y Wysoka, Prószków, Młyński Staw i Jankowice Wielkie. Ze wszystkich MOP-ów można skorzystać także w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Na MOP-ach Prószków i Przysiecz zamontowano dodatkowo rampy do odśnieżania pojazdów ciężarowych.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.
Kierowco, przepuść pługi
Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno służb utrzymaniowych, jak i innych użytkowników dróg. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.
Napisz komentarz
Komentarze