W środę, 19.04.2023 r. na obiekcie odbył się odbiór wykonanych konstrukcji żelbetowych oraz wizja terenowa poprzedzająca próby szczelności komory. W spotkaniu uczestniczył Dyrektor Wód Polskich w Gliwicach Mirosław Kurz, Z-ca Dyrektora Wód Polskich w Gliwicach ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą Marcin Jarzyński, Dyrektor Zarządu Zlewni w Opolu Abdullah Al-Selwi, Kierownik Jednostki Realizującej Projekty w Opolu Ewelina Przytocka, a także Kierownik Budowy Wawrzyniec Smalcerz (PORR S.A.), Kierownicy robót Marek Owsianik i Sebastian Saletnik oraz Inżynier Maja Ligenza (PORR S.A.), jak również Inspektor Nadzoru Piotr Kołodziej i Inżynier Kontraktu Mieczysław Krzyżanowski (TPF Sp. z o.o.).
Prowadzona na Stopniu Wodnym Januszkowice modernizacja śluzy to jedna z kilku realizowanych obecnie przez Gospodarstwo inwestycji odrzańskich. Projekt pn.: „Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów” ma na celu rozwój śródlądowej drogi wodnej na Odrze i co się z tym wiąże - usprawnienie niskoemisyjnych systemów transportu przyjaznych środowisku. Tym samym, zadanie to wpisuje się również w cele szczegółowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko priorytetu inwestycyjnego III w ramach działania 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych”. Rezultatem modernizacji śluzy Januszkowice będzie więc możliwość szerszego wykorzystania transportu przyjaznego środowisku i utrzymanie odpowiednich parametrów Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Wartość inwestycji to blisko 200 mln zł, przy ponad 146 mln zł dofinansowania unijnego. Planowany termin ukończenia zadania to 31.07.2023 r.
W skład całości prac budowlanych na obiekcie wchodzi przebudowa istniejącej małej śluzy poprzez jej częściową rozbiórkę i budowę w jej miejscu śluzy o parametrach 190m długości i 12m szerokości użytkowej wraz z wyposażeniem technicznym, mechanicznym i hydraulicznym. Do zakresu zadań zalicza się także modernizację istniejącej komory pociągowej, regulację prawego brzegu rzeki Odry poniżej jazu i wylotu z MEW na stopniu wodnym wraz z wykonaniem opaski brzegowej i przebudową tamy rozdzielczej od wody dolnej, a także modernizację infrastruktury i obiektów towarzyszących.
Dotychczas wykonane w ramach inwestycji roboty budowlane objęły m. in.:
- wykonano rozbiórkę komory małej śluzy pociągowej, doszczelnienie za pomocą pali jet grunding, zakończono roboty żelbetowe, wykonano montaż wrót, drabin i napędów;
- przebudowę śluzy pociągowej (modernizowana) – zabezpieczono dół budowlany, trwają prace na głowach, wyburzono ścianę komory śluzy;
- awanport górny – zdemontowano ścianki szczelne pomiędzy śluzami, kierownice, zamontowano część przewiązek na dalbach, wbito ścianki szczelne skrzydełek;
- awanport dolny - wykopy, narzut kamienny na geowłókninie na skarpach awanportu, zamontowano część przewiązek dalb, wbito ścianki szczelne pomiędzy śluzami;
- wykonano nowy język rozdzielczy, zabito obudowę z larsenów;
- wykonano drogę technologiczną oraz budynek socjalno-magazynowy.
Napisz komentarz
Komentarze