Jak podaje Polska Agencja Prasowa - prace analityczne prowadzone są w ministerstwie przy pomocy dwóch portów: Gdańsk i Szczecin-Świnoujście. Jednocześnie prace modernizacyjne i inwestycyjne wykonywane są przez Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”. Sejmowa komisja gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej rozpatrywała ostatnio informacje o realizacji programów rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i Drogi Wodnej Rzeki Wisły.
Obecny etap to dwa główne dokumenty: „Koncepcja badawczo-techniczna modernizacji skanalizowanego odcinka odrzańskiego drogi wodnej do klasy żeglowności Va” oraz „Badawcze wytyczne dla projektowania stopni wodnych na Odrze swobodnie płynącej, planowanych w celu uzyskania drogi wodnej o klasie żeglowności Va”. Na koniec lipca br. obie te prace będą gotowe. Trwają prace nad istotnymi elementami, które doprowadzą do stworzenia programu. Osobno analizowany jest zakres prac, który powinien być wykonany na istniejącej zabudowie hydrotechnicznej na Odrze skanalizowanej od Kędzierzyna-Koźla do Malczyc. Chodzi o sprawdzenie, jaki zakres prac trzeba wykonać, aby podwyższyć klasę drogi wodnej do międzynarodowej Va.
Drugi komponent projektu to badawcze wytyczne dla projektowania nowych stopni wodnych. Analizowane są wszystkie łuki, szerokość toru wodnego, elementy infrastruktury krzyżującej się w każdym kilometrze drogi wodnej, na każdym obiekcie, aby wiedzieć, co trzeba poprawić, co zmienić, a w efekcie końcowym, ile to będzie kosztować.
Prace analityczne dotyczą też Kanału Śląskiego, który ma połączyć Wisłę z Odrą. Chodzi o opracowanie podstawowych parametrów i koncepcji budowy. Analizy dotyczące Kanału Śląskiego także mają potrwać do końca lipca. Zadanie, które wykonuje Państwowy Instytut Geologiczny, polega na analizie różnych historycznych wariantów Kanału Śląskiego pod kątem dostępności i uwarunkowań hydrologicznych oraz hydrogeologicznych. Jest bardzo dużo uwarunkowań, które mogą wpłynąć na gospodarkę wodną w tym obszarze. Analizowane są funkcje środowiskowe, przeciwpowodziowe, retencyjne i rekreacyjne na przebiegu odcinka. Konsultacje społeczne dotyczące kanału planowane są bardzo precyzyjnie po to, aby uniknąć jakichkolwiek niepokojów społecznych.
W kwestii kanału Dunaj-Odra-Łaba dobrą wiadomością dla Polski jest to, iż z czeskiego studium wynika, że dla południowego sąsiada opłacalne jest wykonanie tzw. gałęzi odrzańskiej korytarza na terenie Czech. Prace nad analizami dotyczącymi kanału po polskiej stronie mają rozpocząć się w czwartym kwartale tego roku. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracuje też nad analizą transportową na drogach wodnych, zadając sobie pytanie, jakie ładunki będą pływały rzekami, w jakiej skali, skąd i dokąd, a także kiedy.
Analizowane były strumienie ładunków oraz miejsca potencjalnych portów i terminali, przy czym nie zostało wskazane, gdzie dokładnie miałyby one powstać. Rekomendacje co do lokalizacji mają być przedstawiane najpierw na poziomie powiatowym. Trwa też analiza kosztów i korzyści dla projektu modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. Zadanie, które uwzględniać będzie wszystkie dotychczasowe wyniki, ma się zakończyć w czwartym kwartale tego roku.
Napisz komentarz
Komentarze