Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:07
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Program nabiera rumieńców

Prace analityczne dotyczące modernizacji Odry, których celem jest podwyższenie klasy żeglowności rzeki, mają być dostępne pod koniec tego miesiąca - informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Program nabiera rumieńców

Autor: Andrzej Kopacki

Jak podaje Polska Agencja Prasowa - prace analityczne prowadzone są w ministerstwie przy pomocy dwóch portów: Gdańsk i Szczecin-Świnoujście. Jednocześnie prace modernizacyjne i inwestycyjne wykonywane są przez Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”. Sejmowa komisja gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej rozpatrywała ostatnio informacje o realizacji programów rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i Drogi Wodnej Rzeki Wisły.

Obecny etap to dwa główne dokumenty: „Koncepcja badawczo-techniczna modernizacji skanalizowanego odcinka odrzańskiego drogi wodnej do klasy żeglowności Va” oraz „Badawcze wytyczne dla projektowania stopni wodnych na Odrze swobodnie płynącej, planowanych w celu uzyskania drogi wodnej o klasie żeglowności Va”. Na koniec lipca br. obie te prace będą gotowe. Trwają prace nad istotnymi elementami, które doprowadzą do stworzenia programu. Osobno analizowany jest zakres prac, który powinien być wykonany na istniejącej zabudowie hydrotechnicznej na Odrze skanalizowanej od Kędzierzyna-Koźla do Malczyc. Chodzi o sprawdzenie, jaki zakres prac trzeba wykonać, aby podwyższyć klasę drogi wodnej do międzynarodowej Va.

Drugi komponent projektu to badawcze wytyczne dla projektowania nowych stopni wodnych. Analizowane są wszystkie łuki, szerokość toru wodnego, elementy infrastruktury krzyżującej się w każdym kilometrze drogi wodnej, na każdym obiekcie, aby wiedzieć, co trzeba poprawić, co zmienić, a w efekcie końcowym, ile to będzie kosztować.

Prace analityczne dotyczą też Kanału Śląskiego, który ma połączyć Wisłę z Odrą. Chodzi o opracowanie podstawowych parametrów i koncepcji budowy. Analizy dotyczące Kanału Śląskiego także mają potrwać do końca lipca. Zadanie, które wykonuje Państwowy Instytut Geologiczny, polega na analizie różnych historycznych wariantów Kanału Śląskiego pod kątem dostępności i uwarunkowań hydrologicznych oraz hydrogeologicznych. Jest bardzo dużo uwarunkowań, które mogą wpłynąć na gospodarkę wodną w tym obszarze. Analizowane są funkcje środowiskowe, przeciwpowodziowe, retencyjne i rekreacyjne na przebiegu odcinka. Konsultacje społeczne dotyczące kanału planowane są bardzo precyzyjnie po to, aby uniknąć jakichkolwiek niepokojów społecznych.

W kwestii kanału Dunaj-Odra-Łaba dobrą wiadomością dla Polski jest to, iż z czeskiego studium wynika, że dla południowego sąsiada opłacalne jest wykonanie tzw. gałęzi odrzańskiej korytarza na terenie Czech. Prace nad analizami dotyczącymi kanału po polskiej stronie mają rozpocząć się w czwartym kwartale tego roku. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracuje też nad analizą transportową na drogach wodnych, zadając sobie pytanie, jakie ładunki będą pływały rzekami, w jakiej skali, skąd i dokąd, a także kiedy.

Analizowane były strumienie ładunków oraz miejsca potencjalnych portów i terminali, przy czym nie zostało wskazane, gdzie dokładnie miałyby one powstać. Rekomendacje co do lokalizacji mają być przedstawiane najpierw na poziomie powiatowym. Trwa też analiza kosztów i korzyści dla projektu modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. Zadanie, które uwzględniać będzie wszystkie dotychczasowe wyniki, ma się zakończyć w czwartym kwartale tego roku.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna