Przypomnijmy, miasto skutecznie pozyskało 80% środków do budowy drogi z rządowego programu „Mosty dla regionów”. Będzie to jedna z największych inwestycji w historii Kędzierzyna-Koźla. Już w czerwcu br. na stronie internetowej resortu została opublikowana lista rankingowa, na której znalazł się również wniosek naszej gminy. Do dofinansowania wybrano zaledwie 13 samorządów, w tym Kędzierzyn-Koźle jako jedyny z Opolszczyzny.
Pozyskanie tych funduszy utorowało naszej gminie drogę do realizacji tego wielkiego zadania.
- Jesteśmy na etapie podpisania umowy. Rozstrzygnęliśmy przetarg. Jeden z oferentów najpierw odwołał się od wyników przetargu, a następnie wycofał się z tego odwołania. Zatem przetarg został rozstrzygnięty po naszej myśli. Czekamy teraz na umowę od wykonawcy. Jest szansa, że jeszcze w tym tygodniu ją podpiszemy. Zakładamy, że inwestycja zostanie oddana do użytku w drugiej połowie 2025 roku – informuje zastępca prezydenta Kędzierzyna-Koźla, Artur Maruszczak.
Duże zainteresowanie
Do przetargu przystąpiło aż 10 oferentów. Za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Trakcja S.A. z Warszawy, która została uznana za ważną i uzyskała najwyższą ilość punktów sięgającą 100, gdzie główne kryterium stanowiła cena całkowita brutto, za którą podmiot ze stolicy uzyskał 90 pkt; oraz termin realizacji zamówienia (liczba dni), za którą zamawiający przyznał oferentowi 10 pkt.
Przypomnijmy wykonawca zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia za kwotę 66 921 046,54 zł (cena całkowita brutto). Termin realizacji zamówienia to 420 dni kalendarzowych od daty przekazania placu budowy.
Zaproponowane w przetargu ceny wahały się od 66 921 046,54 zł do aż 99 688 980,27 zł
Tylko jedna firma (w dodatku ta najdroższa) zaproponowała termin realizacji zamówienia na 720 dni kalendarzowych od daty przekazania placu budowy. Wszystkie pozostałe podmioty zadeklarowały termin 420 dni kalendarzowych.
Pięć etapów
Zakres zamówienia obejmuje wykonanie 5 etapów robót zgodnie z dokumentacją projektową tj.
Etap 1 – rondo ul. Przyjaźni (DK40) i Energetyków;
Etap 2 – budowa obiektu mostowego;
Etap 3 – od obiektu mostowego do ronda na ul. Szpaków;
Etap 4 – rondo ul. Szpaków;
Etap 5 – od ronda na ul. Szpaków do obwodnicy.
Inwestycja obejmuje szeroki zakres robót: drogowych i ziemnych; mostowych; elektrycznych; sanitarnych; teletechnicznych; jak również związanych z terenami zielonymi.
Przyszły łącznik terenów przemysłowych w Blachowni z planowaną obwodnicą północną Kędzierzyna-Koźla to kluczowa dla naszego miasta inwestycja. Wspomniana droga zapewnić ma dojazd z obwodnicy m.in. do terenów przemysłowo-usługowych na osiedlach Blachownia i Sławięcice, stanowiąc połączenie między obejściem w ciągu drogi krajowej nr 40, a ul. Przyjaźni/Strzelecką w Kędzierzynie-Koźlu.
Pierwotnie rozpatrywano 4 warianty przebiegu tegoż łącznika. Następnie zarekomendowano realizację trzech opcji. Wszystkie trzy o długości od 2,5 do 2,7 km, rozpoczynały się rondem na wylocie ul. Energetyków.
Ostatecznie zdecydowano się na wariant, gdzie łącznik o długości 2,7 km będzie biegł na północ od wspomnianego ronda, przecinając najpierw Kanał Gliwicki i rzekę Kłodnicę, a następnie w bezpośrednim sąsiedztwie Miejsca Kłodnickiego ulicę Szpaków (łączącą osiedla Cisowa i Sławięcice), by finalnie skrzyżować się z przyszłą obwodnicą, której budowa zostanie zakończona jeszcze w tym roku.
Jest to wersja o tyle dogodniejsza dla transportu, ponieważ łącznik bierze swój początek właśnie przy skrzyżowaniu ulic Energetyków ze Strzelecką, gdzie wybudowane zostanie rondo z bezpośrednim dojazdem do Holdingu Blachownia.
Mniej dogodny pod względem logistycznym wariant (który ostatecznie odrzucono) przewidywał budowę drogi, która na południu krzyżować się miała z ul. Przyjaźni, jeszcze przed mostem na Kanale Gliwickim.
Most nad Kanałem Gliwickim oraz Kłodnicą i jej starorzeczem, ma mieć długość około 300 metrów.
Łącznika, który wyprowadzi ruch samochodów ciężarowych z tej części miasta, co nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale i pozytywnie wpłynie na środowisko. Obwodnica północna i łącznik uzupełnią układ dróg krajowych skomunikowanych z autostradą A4, ułatwiając poruszanie się mieszkańcom powiatów kędzierzyńsko-kozielskiego i strzeleckiego.
Napisz komentarz
Komentarze