Nasz czytelnik postanowił sprawdzić, jak wygląda obecnie odbiór choinek zarówno w „Czystym Regionie”, jak i poza nim.
„Jeżeli porównam wymogi przygotowania choinki do usunięcia przez „Czysty Region” (przynajmniej w poprzednich latach) do innych gmin poza Związkiem Międzygminnym, to odnoszę wrażenie, że w „Czystym Regionie” ktoś jest bardzo nadgorliwy. Albo nie potrafi negocjować z firmami odwożącymi śmieci - napisał pan Waldemar.
Związek Międzygminny udzielił nam obszernej odpowiedzi na to pytanie.
„W ramach systemu organizowanego przez „Czysty Region” jest wiele możliwości. Mimo że drzewko jest biodegradowalne (rozkłada się w naturalnym środowisku bez szkody dla niego), to absolutnie nie powinno się go pozostawiać, gdziekolwiek. Choinkę po świętach można zagospodarować.
Ciekawym proekologicznym rozwiązaniem jest możliwość przekazania choinki na rzecz akcji organizowanej przez Koło Polskiego Związku Wędkarskiego Azoty, które z przekazanych choinek bożonarodzeniowych zbuduje krześliska w zbiornikach (miejsca do odbycia tarła przez ryby). W ten sposób dajemy nowe życie odpadom!
W przypadku podjęcia decyzji o wyrzuceniu choinki, należy przed umieszczeniem jej w pojemniku na bioodpady, odpowiednio ją przygotować - odciąć gałązki, a pień pociąć na mniejsze części o długości maksymalnie 30 cm. Jeśli potniemy drzewko na bardzo małe kawałki, to pozostałości możemy użyć, jako nawóz pod roślinami w ogrodzie. Tak przygotowaną choinkę można oddać w ramach zbiórki bio sprzed posesji lub dostarczyć samodzielnie (w przypadku mieszkańców gminy Kędzierzyn-Koźle) na MPSZOK (ul. Grunwaldzka 42/44, 47-220 Kędzierzyn-Koźle otwarte w każdą sobotę miesiąca od 10:00 do 14:00).
Na terenie niektórych gmin należących do Związku również działają Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, a szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej Związku: https://www.czystyregion.pl/nasz-system/pszok
W pozostałych gminach, dwa razy w roku, organizowane są odbiory odpadów komunalnych w ramach działania Mobilnych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Termin i miejsce akcji można odczytać na obowiązującym dla danej gminy harmonogramie odbioru odpadów.
Należy pamiętać, że przyjęcie odpadów przez PSZOK czy MPSZOK możliwe jest za okazaniem potwierdzenia wniesienia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za ostatni miesiąc lub, w przypadku zabudowy zamieszkałej wielorodzinnej, potwierdzenie opłaty czynszu.
Choinki bożonarodzeniowe są odbierane również w ramach zbiórek akcyjnych w terminach wskazanych w harmonogramie obowiązującym dla danego adresu. W zabudowie wielorodzinnej takie odbiory odbywają się z częstotliwością 1 raz w miesiącu.
Informacja o odbiorze choinek znajduje się na harmonogramach odbioru odpadów komunalnych dla nieruchomości zamieszkałych umieszczonych na stronie www Związku Międzygminnego „Czysty Region” w zakładce harmonogramy:
https://www.czystyregion.pl/harmonogramy/znajdz-swoj-harmonogram.html
Każdy właściciel nieruchomości jednorodzinnych otrzymał harmonogram na 2023 rok do skrzynki pocztowej.
Bardzo podobnie odbiór choinek zorganizowany jest w innych miastach, np. w Opolu, Katowicach, Warszawie czy Toruniu z nieruchomości jednorodzinnych będą one odbierane w terminie odpadów ulegających biodegradacji przypadających zgodnie z harmonogramem odbioru lub w przypadku nieruchomości zamieszkałych wielorodzinnych w terminie odbioru odpadów wielkogabarytowych również zgodnie z harmonogramem - wynika z odpowiedzi.
Skąd się biorą te różnice?
Pan Waldemar skierował do nas jeszcze jedno pytanie.
- Jeżeli wysokość opłat dla wszystkich mieszkańców jest jednolita, to dlaczego są różnice w świadczeniach? Chodzi konkretnie o odpady bio. W częściach „Czystego Regionu” są one odbierane co tydzień, w innych co 2 tygodnie. Czy takie traktowanie płatników jest zgodne z innymi ustawami? No i jak już jesteśmy przy cenach, warto by sprawdzić, jak wyglądają opłaty w „Czystym Regionie” w porównaniu do innych gmin w naszym regionie. Pamiętam, że przy powstawaniu „Czystego Regionu” jeden z argumentów brzmiał, że związując siły, można wynegocjować niższe ceny. Teoretycznie, koszty zarządzania odpadami podzielone na tyle mieszkańców „Czystego Regionu” powinny być niższe, niż w gminach, które same zarządzają śmieciami (bo jest mniej mieszkańców). A jak to wyszło w praktyce - pyta pan Waldemar.
Adresat pytania odniósł się szczegółowo również do zasygnalizowanej przez naszego czytelnika różnicy w świadczeniach.
„Stawka za gospodarowanie odpadami w Związku jest jednolita dla wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych i naliczana jest od mieszkańca. Ustawa wprawdzie dopuszcza zróżnicowanie stawki opłaty w zależności od odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy (inna stawka dla mieszkańców bloku, inna dla mieszkańców zabudowy jednorodzinnej) jednak Związek nie skorzystał z tych rozwiązań z kilku powodów. Przede wszystkim, mieszkańcy gmin wiejskich zapłaciliby znacznie więcej za obecny system odbioru i zagospodarowania odpadów obowiązujący na terenie danej gminy wiejskiej, aniżeli mieszkańcy gmin miejskich zlokalizowanych chociażby w obrębie siedziby instalacji. Wynika to z faktu, że zupełnie inne są koszty obsługi systemu w mieście, a inne na wsi, co zależy m.in. od stopnia zwartości zabudowy, odległości do instalacji, liczby obsługiwanych nieruchomości. Opłaty za gospodarowanie odpadami nie są zatem różnicowane pod względem lokalizacji danej miejscowości niezależnie od położenia, a jest ona określana dla całego Związku.
Częstotliwość odbioru bioodpadów jest uzależniona od tego czy są one odbierane z terenów wiejskich, wiejsko-miejskich czy miejskich, a także z jakiej zabudowy (jednorodzinnej czy wielorodzinnej) oraz w jakim okresie. Stosowany przez Związek odbiór odpadów komunalnych odbywa się zgodnie z zapisami zamieszczonymi w § 38 i § 39 (Rozdział 4) Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Związku Międzygminnego „Czysty Region” w Kędzierzynie-Koźlu przyjętym na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Odpowiadając na poruszoną kwestię zarządzania i wysokości opłat należy zwrócić uwagę, iż na wysokość tej opłaty składa się w najwyższym stopniu odbiór i zagospodarowanie odpadów (76%), budowa PSZOK (11%), edukacja ekologiczna i obsługa administracyjna (13%). Porównajmy stawki obowiązujące na części terenu woj. opolskiego oraz śląskiego: Rudziniec - 40,00 zł, Bierawa 31,00 zł, Głubczyce 32,00 zł, Sośnicowice 41,24 zł, Strzelce Opolskie 30,00 zł, Baborów - 35,00 zł, Komprachcice - 37,00 zł, Głogówek - 29,00 zł, Pyskowice - 38,00 zł, Opole - 28,00 zł. Opłata w ustalonej wysokości 32,00 zł klasyfikuje nas poniżej średniej badanych stawek.
Obecna sytuacja gospodarczo-ekonomiczna w kraju nie pozostała bez wpływu na gospodarkę odpadami. W wielu rejonach przy podwyższeniu stawki została zmniejszona częstotliwość odbieranych odpadów. Głównym czynnikiem wpływającym na podwyższenie stawki jest znaczny wzrost cen energii i usług, który bezpośrednio przekłada się na wysokie koszty transportu i zagospodarowanie odpadów. Związek prowadzi także ciągłe działania inwestycyjne związane z powstaniem Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, które również wymagają zwiększonych nakładów finansowych” - czytamy w odpowiedzi Związku Międzygminnego „Czysty Region”.
Napisz komentarz
Komentarze