Lokalna24 Kędzierzyn Koźle wiadomości z miasta i powiatu

Barka z ładunkiem 250 ton nawozu Salmag® wyruszyła 27 października z portu Grupy Azoty ZAK S.A. w Kędzierzynie-Koźlu. Próbny transport Odrą zakończy się w Policach. Rejs ma dać odpowiedź, czy ten środek transportu będzie opłacalny dla chemicznego giganta.

 

Załadunek odbył się w czwartek, a w piątek przed południem barka wyruszyła z Kędzierzyna-Koźla w rejs o długości 670 km. Przystankiem końcowym są polickie zakłady Grupy Azoty, z których produkt będzie dystrybuowany do odbiorców z regionu zachodniopomorskiego.

 

- Choć port w zakładach przez lata był niewykorzystywany, to jego infrastruktura jest w dobrym stanie i można z niego korzystać, co pokazuje ten rejs. Jeśli jego wyniki będą optymistyczne, to może już na wiosnę jedna barka dziennie mogłaby od nas wypłynąć, skutecznie zdejmując nam problem logistyczny w liczbie dziesięciu tirów. Ogólnie rynek logistyczny jest trudny. Brakuje kierowców i samochodów, dlatego żegluga śródlądowa - jeśli tylko będzie dla nas dostępna - jest świetnym rozwiązaniem – przyznał Kamil Bortniczuk, członek zarządu Grupy Azoty ZAK S.A.

 

Decyzja o powrocie do transportu wodnego wpisuje się w rządową politykę reaktywacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. Działania Grupy Azoty, w skład której wchodzą dwa zakłady produkcyjne z dostępem do portu, mogą w znacznym stopniu przyczynić się do ożywienia gospodarczego w zakresie transportu śródlądowego.

- Przez ostatnie lata rola żeglugi śródlądowej w polskim transporcie była niesłusznie marginalizowana. Widzimy w tym zakresie olbrzymie pole do rozwoju. Inicjatywa podjęta przez Grupę Azoty to jedno z pierwszych realnych działań, dzięki którym wspólnie przywrócimy barki na szlaki wodne - mówił Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, który gościł w kędzierzyńskich zakładach, a towarzyszyli mu m.in. wojewoda opolski Adrian Czubak i senator Grzegorz Peczkis.

 

Powrót do transportu wodnego, którego przewagami są opłacalność, bezpieczeństwo i wpływ na środowisko, byłby efektywny ekonomicznie dla Grupy Azoty, która obecnie jest posiadaczem ponad 60 proc. polskiego rynku nawozów. Jako lider branży, firma nieustannie rozwija procesy logistyczne, które pozwalają na pozyskiwanie kolejnych grup odbiorców.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie projekty oparte na synergii w Grupie Azoty. Transport z zakładów w Kędzierzynie-Koźlu do zakładów w Policach to modelowy przykład współpracy, z której moglibyśmy czerpać obopólne korzyści. Rejs, którego się podjęliśmy, ma charakter pilotażowy i pozwoli ocenić możliwości wykorzystania transportu rzecznego w naszej działalności – komentuje Paweł Mortas, prezes zarządu Grupy Azoty ZAK S.A.

 

Dalsze plany Grupy Azoty w zakresie transportu wodnego zostaną sprecyzowane po zakończeniu próbnego rejsu.

 

Więcej o temacie w 40. numerze "Nowej Gazety Lokalnej"

 

azoty_port (1)
azoty_port (1)
azoty_port02
azoty_port02
azoty_port01
azoty_port01
azoty_port00
azoty_port00
azoty_port (3)
azoty_port (3)
azoty_port (4)
azoty_port (4)
azoty_port (18)
azoty_port (18)
azoty_port (5)
azoty_port (5)
azoty_port (22)
azoty_port (22)
azoty_port (21)
azoty_port (21)
azoty_port (14)
azoty_port (14)
azoty_port (24)
azoty_port (24)
azoty_port (26)
azoty_port (26)
azoty_port (32)
azoty_port (32)
azoty_port (38)
azoty_port (38)
azoty_port (40)
azoty_port (40)
azoty_port (28)
azoty_port (28)
azoty_port (29)
azoty_port (29)

Ilość ocen (0)

0 na 5 gwiazdek

Skomentuj jako zarejestrowany użytkownik

Skomentuj jako gość

0
Komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu przez administratora.
REGULAMIN SERWISU Lokalna24.pl.
  • Brak komentarzy