Lokalna24 Kędzierzyn Koźle wiadomości z miasta i powiatu

Za sprawą powstającego w porcie centrum logistycznego, nasze miasto ma niepowtarzalną szansę, aby jedna z odnóg Jedwabnego Szlaku przebiegała właśnie przez Kędzierzyn-Koźle.  Wszystko dlatego, że spółka reaktywująca port, pozyskała strategicznego partnera, jakim jest PKP S.A. Umowy zostały już podpisane, a za kwotę 11 milionów złotych inwestorzy wybudują połączenie kolejowe zintegrowane z centrum logistycznym.

Czwartkowa konferencja prasowa zwołana przez przedstawicieli spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale, przyciągnęła wielu dziennikarzy. Trudno się dziwić, ponieważ budowa centrum logistycznego w kozielskim porcie nabiera tempa.
- Chcemy mówić o korzyściach, jakie ten port przyniesie nie tylko społeczności lokalnej, ale także Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej - mówił prezes Zarządu KKT Sp. z  o.o. Jarosław Zemło.  - Przez ponad 2 lata szukaliśmy lokalizacji na terminal w południowej Polsce, gdyż tu drzemie największy potencjał gospodarczy z uwagi na skupienie m.in. przemysłu chemicznego, wydobywczego i zakładów z branży motoryzacyjnej. Szukaliśmy lokalizacji, która dawałaby naszym klientom dużą przewagę logistyczną. Tę przewagę stanowi właśnie Odra, która będzie postrzegana, jako jedna z priorytetowych osi transportowych żeglugi śródlądowej - tłumaczył prezes Zemło, podkreślając, że w takich krajach jak Niemcy, czy Holandia transport śródlądowy od lat traktowany jest jako najbardziej ekonomiczny i ekologiczny. Lokalizacja kozielskiego portu jest idealna nie tylko z punktu widzenia przepływu towarów z północy na południe, ale także ze wschodu na zachód.
- Nasza inwestycja w Kędzierzynie-Koźlu to wydatek co najmniej 300-360 milionów złotych. Bierzemy zatem na siebie ogromne ryzyko. Biorąc pod uwagę to ryzyko, inwestujemy m.in. 11 milionów złotych w wybudowanie połączenia kolejowego. Dzięki temu kozielski port będzie w stanie kompleksowo obsłużyć przeładunek wszystkich rodzajów produktów od sypkich, poprzez płynne, a na kontenerach kończąc, rywalizując tym samym z największymi centrami logistycznymi w Europie - zapewniał prezes Zemło, informując, że spółka KKT wybuduje m.in. terminal kontenerowy, a jej głównym partnerem będzie PKP S.A. -
Spółka KKT dosyć długo negocjowała z PKP umowę 25-letniej dzierżawy. Zamysł jest taki, aby zagospodarować bocznicę kolejową, (a w zasadzie to co po niej zostało) na zapleczu portu i wybudować tam zupełnie nowe połączenie kolejowe. Pierwszy cel osiągnięto, gdyż stosowna umowa z PKP została już podpisana.
- PKP stanie się naszym partnerem i zarazem udziałowcem w kozielskim porcie, więc będziemy go wspólnie rozwijać. Przedstawiciele PKP Cargo byli ostatnio w Chinach, gdzie uruchomili już swoje biuro. Dla nich kozielski port stał się przedsięwzięciem o bardzo dużym znaczeniu - tłumaczył prezes KKT.
Tym samym PKP S.A. wchodząc do tej spółki wnosi aportem swoją nieruchomość i całą infrastrukturę kolejową i jako jeden z udziałowców będzie wraz z KKT budować kozielski port.     
- Jeżeli to wszystko się uda, to powstanie tu wielkie centrum logistyczne nie tylko w skali kraju, ale tej części Europy. Taka szansa zdarza się raz na 100 lat - mówi Jarosław Zemło. - Rozumiemy obawy mieszkańców, więc bardzo chętnie się z nimi spotkamy, żeby wyjaśnić na czym polegać ma ta inwestycja.

Więcej na ten temat w najbliższym wydaniu Nowej Gazety Lokalnej

Ilość ocen (0)

0 na 5 gwiazdek
  • Brak komentarzy